ZAMĚŘENÍ NA EFEKTIVITU MARKETINGU PODLE NOVÉ STUDIE KLESÁ

17. 6. 202417. 6. 2024
Nedávný průzkum „Language of Effectiveness 2024“ společností Marketing Week a Kantar odhaluje výrazné změny v zaměření firem na marketingovou efektivitu.

Studie, která oslovila více než 1 200 marketérů, ukazuje významný pokles v prioritizaci marketingové efektivity. Pouze 53,4 procent respondentů věří, že pozornost k efektivitě se za poslední tři roky zvýšila. To je v ostrém kontrastu k 75 procentům zjištěným v roce 2022. Tento klesající trend pokračoval i v roce 2023, kdy pouze 61,2 procent marketérů souhlasilo s tím, že zaměření na efektivitu rostlo.

V posledním průzkumu z roku 2024 se ukázaly rozdíly mezi různými sektory a velikostmi firem. Například 52,4 procent marketérů v B2B společnostech se domnívá, že agenda efektivity nabrala na významu od roku 2021. Tento podíl je mírně nižší než u jejich B2C protějšků, kde 53,8 procent souhlasí se stejným tvrzením. Podobně v rámci velkých organizací (s více než 250 zaměstnanci) 52,3 procent marketérů uvádí zvýšené zaměření na efektivitu za poslední tři roky, ve srovnání s 57,3 procent v malých a středních podnicích (SMEs).

Zdroj: mam.cz

Přehodnocení marketingových priorit


Tento stálý pokles vnímání hodnoty marketingové efektivity naznačuje širší přehodnocení rolí a očekávání od marketingových oddělení ve firmách. Tento trend může odrážet posun směrem k více okamžitým finančním výsledkům, možná v důsledku současného ekonomického prostředí.

Podle dřívějších údajů z průzkumu Language of Effectiveness uvádí 32,3 procent marketérů, že obrana nebo růst prodeje se stal mnohem důležitějším cílem pro jejich společnosti v současné ekonomické situaci. Dalších 30,5 procenta respondentů uvedlo, že zvýšení důrazu na obranu nebo růst marží prostřednictvím cenových strategií se stalo významnějším firemním cílem. Tyto priority předčí tradiční marketingové cíle, jako je udržování konzistentního a atraktivního obrazu značky (29,4 %), dosažení maximálního průniku komunikace (29,4 %) a růst podílu na trhu (28,1 %).

Nová hlavní priorita: růst podílu na trhu


I přes klesající důraz na marketingovou efektivitu zůstává hlavní prioritou pro marketingové týmy růst podílu na trhu. Podle studie 46,2 procenta respondentů považuje růst podílu na trhu za nejdůležitější aspekt své role. Tento cíl převyšuje ostatní významné úkoly, jako jsou komunikace konzistentního a atraktivního obrazu značky (44,7 %), obrana nebo růst prodeje (37,3 %), maximalizace průniku do cílových skupin a obrana nebo růst marží (26 %).

Údaje také naznačují, že i když tradiční ukazatele marketingové efektivity ztrácejí na prioritě, zásadním cílem zůstává expanze podílu na trhu.

Důsledky pro marketéry


Pro marketéry tyto výsledky zdůrazňují důležitost sladění strategií s měnícími se cíli společností. I když tradiční měřítka marketingové efektivity mohou klesat v prioritě, je jasné, že je potřeba přizpůsobit se zvýšenému důrazu na okamžité finanční výsledky a expanzi na trhu.

Marketéři musí balancovat mezi krátkodobými požadavky na obranu prodeje a marží a dlouhodobým strategickým cílem růstu podílu na trhu. Tento balanc vyžaduje hluboké porozumění jak vnitřním metrikám úspěšnosti marketingu, tak širšímu ekonomickému a konkurenčnímu prostředí, ve kterém jejich firmy působí.

Zdroj: mam.cz

Načítání dalších...