Pro většinu respondentů (74 %) je významnou hrozbou pokles návštěvnosti z vyhledávání, který následuje po velkých poklesech v oblasti odkazů ze sociálních médií v posledních několika letech, protože zpravodajství začínají pokrývat souhrny generované umělou inteligencí. Vyplývá to z průzkumu, kterého se zúčastnilo 326 vedoucích pracovníků v oblasti digitální žurnalistiky (ať už redaktorů, generálních ředitelů nebo vedoucích pracovníků) z 51 zemí, který provedl Reuters Institute.
Proč jsou zprávy důležité
Jako světlý bod v době temna, žurnalistika má tendenci stát v čele změn ve společnosti i na webu, ať už v dobrém, nebo ve zlém. Pro obchodníky však zpravodajství znamená přístav bezpečí a důvěry již od doby, kdy se s rozvojem novin a později televize stala reklama seriózním byznysem. Důvěra ve značky je v nedůvěryhodné době rozhodujícím rozlišovacím prvkem a výběr médií se pro ni stal klíčovým. Výzkum odborníka na efektivitu Petera Fielda zjistil, že vliv reklamy na zpravodajské značky na ziskovost kampaně a příspěvek k růstu tržního podílu po roce 2016 raketově vzrostl.
Co se děje
Navzdory obavám o návštěvnost z odkazů plánují vydavatelé více spolupracovat s AI (+56 čistého skóre), aby se pokusili dostat do popředí; 36 % vydavatelů očekává, že licence firmám zabývajícím se AI se stanou důležitým zdrojem příjmů. Nicméně 72 % by upřednostnilo dohodu, která by byla přínosem pro celý zpravodajský ekosystém. Vydavatelé však AI také využívají - 87 % respondentů uvedlo, že se jejich redakce transformují pro éru AI; u 60 % vzorku se očekává nárůst automatizace back-endu.
Umělá inteligence se zaměřuje také na publikum, zejména na funkce převodu textu na zvuk (75 %), shrnutí (70 %) a překlady (65 %), zatímco 56 % respondentů zkoumá také rozhraní pro vyhledávání pomocí umělé inteligence.
Jinde věnují více úsilí zejména videu na sociálních sítích:
- YouTube (+52)
- TikTok (+48)
- Instagram (+43)
Do popředí zájmu se však dostávají i alternativní kanály pro doporučování - větší aktivitu vyvíjejí např:
- WhatsApp (+39)
- LinkedIn (+39)
- Bluesky (+38)
- Google Discover (+27)
Optimismus uprostřed obav
Zatímco většina respondentů si není příliš jistá vyhlídkami žurnalistiky jako celku v nadcházejícím roce (41 %), na úrovni jejich podniku je o něco více než polovina (56 %) přesvědčena, že se jejich organizaci bude dařit dobře.
Existují některé slibné sekulární efekty: Trumpův návrat do Bílého domu by mohl uprostřed očekávaného chaosu zvýšit počet čtenářů a dokonce i předplatitelů. Ještě mrazivější je, že vzestup umělé inteligence by mohl u čtenářů vyvolat nedůvěru k bezplatným nebo neověřeným zdrojům zpráv a přivést je zpět k důvěryhodným zdrojům kvalitních informací.
Zdroj: warc.com