ZNAČKY NEJDOU PLNĚ NAPROTI TOUZE SPOTŘEBITELŮ BÝT FANOUŠKY
28. 7. 202428. 7. 2024Spotřebitelé chtějí být fanoušky značek. Ale značky jim jdou málo naproti, ukazuje výzkum, který pro Asociaci PR (APRA) připravila a zpracovala výzkumná společnost NMS Market Research. Reprezentativní výzkum na 1002 spotřebitelích starších 15 let se soustředil na intenzitu a pevnost jejich vazby na oblíbené značky.
Třetina respondentů výzkumu se považuje za fanouška alespoň jedné značky a propojuje se s ní. Nejčastěji jde o značky oblečení, filmového průmyslu, kosmetiky, obuvi a hudebního průmyslu. Šesté místo obsadil sport. V průměru mají spotřebitelé šest oblíbených značek, nejvíce fanoušků se přihlásilo ke značkám Nike, Adidas, Samsung, Apple, Škoda a Puma.
Spotřebitele je možné rozdělit do tří podobně velkých skupin. Aktivní fanoušky (32 %), kteří jsou ve vztahu k značkám velmi aktivní, sledují je na sociálních sítích a aktivně vyhledávají informace o nich. Při fandění značce jsou pro ně klíčové hodnoty, které vyznává a reprezentuje. Druhou skupinou jsou Pragmatici (39 %), pro které je cílem interakce se značkami především profit. Komunikují proto s nimi především pomocí členství ve věrnostních programech, registrací na e-shopech apod. Celkově mají Pragmatici méně oblíbených značek než Aktivní fanoušci, a to maximálně pět. Častěji zmiňovali Lidl, který je znám svým věrnostním programem. Třetí skupinou jsou Spící fanoušci (29 %), kteří jsou ve vztahu k značkám velmi pasivní a zatím nemají zájem s nimi zůstávat v kontaktu.
„Velký zájem o propojení se značkami byl vidět i u letošních mimořádných sportovních událostí,“ říká k výzkumu Marek Hlavica, ředitel Asociace PR (APRA). „Vidíme to na nejrůznějších fan zónách a aktivitách partnerů proběhlých mistrovství světa v hokeji nebo Evropy ve fotbalu. A stejně tomu nepochybně bude i při nadcházejících Olympijských hrách.“
Ještě dál jdou některé značky vytvářením vlastních událostí pro fanoušky – známé jsou například masové pochody značky Avon nebo festival Harley Days. Vedle zájmu spotřebitelů o navazování vztahů se značkami výzkum ale odhalil i to, že tomuto zájmu nejdou značky dostatečně naproti. „Dvě pětiny (42 %) spotřebitelů by se rádo propojilo s více značkami, kdyby jim nějaký způsob propojení nabízely, a 41 % spotřebitelů deklaruje, že by bylo ještě aktivnějších v propojení se značkou, kdyby jim toho daná značka nabízela více,“ dodává Kamil Kunc z NMS Market Research.
Nabízejí se přitom nejen sportovní, ale také kulturní, vědecké, osvětové a společenské aktivity, které mohou značky využívat ke komunikaci svých hodnot. Přitom právě sdílení stejných hodnot rozhoduje o udržení vztahu fanouška ke značce. „Fanoušci značky opouštějí nejen, pokud poklesne kvalita zboží, ale často právě i proto, že značka podporuje něco, co není v souladu s hodnotami spotřebitele,“ vysvětluje Kunc. Z výzkumu zároveň vyplývá, že desetina spotřebitelů (10 %) už některou značku zavrhlo a přestalo být jejím fanouškem právě proto, že přestala naplňovat jejich očekávání.
„Aktivní komunikace hodnot, promyšlený sponzoring podepřený aktivačními kampaněmi buduje mimořádně loajální spotřebitelskou základnu. To je důležité zejména v krizových obdobích, kdy zákazníci značky opouštějí. Ostatně i fandové oslovení výzkumem přiznali, že se na čas se svou oblíbenou značkou rozešli. Ale vrátili se. Protože se rozhodují srdcem,“ uzavírá Hlavica.
Zdroj: mediaguru.cz