ZNAČKY UTRATÍ ZA VÁNOČNÍ REKLAMU REKORDNÍCH 9,5 MILIARDY LIBER
9. 12. 20239. 12. 2023Podle údajů Asociace pro reklamu (AA) a organizace WARC se očekává, že zadavatelé reklamy utratí v letošní vánoční sezóně rekordních 9,5 miliardy liber, což je o 4,8 % více, než kolik vynaložily ve stejném období loňského roku, přičemž důvodem nárůstu je z velké části inflace.
Značky zvýšily hodnotu svých investic jak do rozvíjejících se, tak do tradičních médií. Například vysílání videa na vyžádání (VOD) se zvýší o 20,2 %, zatímco reklama out-of-home vzroste o 10,3 % a online display o 9,1 %.
Největším tahounem zůstává televize, za kterou značky podle předpovědí utratí v posledním čtvrtletí 1,5 miliardy liber, což je mírný pokles (o 0,2 %) oproti roku 2022.
Navzdory rekordním výdajům lze podle WARC značnou část růstu přičíst inflaci, protože reálný růst ve 4. čtvrtletí by měl podle prognózy činit pouze 0,3 %. „Trh je v podstatě na stejné úrovni, pokud se měří v cenách před covidem,“ uvedl James McDonald, ředitel pro data, zpravodajství a prognózy ve společnosti WARC, v rozhovoru pro Marketing Week.
Organizace WARC je však optimistická. Údaje podle ní odrážejí také to, že značky „utrácejí více, protože vnímají výhody vánoční reklamy, zejména emotivních reklam a výkonnostního marketingu v prostředí maloobchodních médií,“ dodává McDonald.
Vánoční sezóna bude pro reklamní průmysl ještě větší příležitostí k nárůstu než obvykle. Výkon ve čtvrtém čtvrtletí zvýší celkovou hodnotu trhu v roce 2023 o 430 milionů liber, přičemž za prvních devět měsíců činí tato hodnota 486 milionů liber. To podle Asociace pro reklamu/WARC znamená, že sváteční období se na celkovém letošním růstu podílí 47 %.
„Nárůst je v podstatě v souladu s tím, co by se dalo očekávat na základě současných ekonomických podmínek,“ říká McDonald.
Zdá se, že značky se svými vánočními reklamami každoročně přicházejí dříve, a to z dobrého důvodu. Téměř polovina (48 %) dospělých respondentů tvrdí, že jim sváteční reklamy pomáhají s nápady na dárky, zatímco 70 % lidí ve věku 25 až 34 let tvrdí, že vánoční reklamy jsou „nejlepším prostředkem k povzbuzení sváteční nálady“.
Značky Aldi, Asda a M&S letos vyšly na světlo světa se svým vánočními reklamami jako první. Podle společnosti System1 je zatím, pokud jde o účinnost reklamy, vítězem společnost Aldi se svou parodií na Willyho Wonku s animovanou mrkvičkou Kevinem.
Aldi získala nejvyšší možné skóre – 5,9 hvězdičky. Značky M&S Food, Sainsbury's, Vodafone, Coca-Cola a Boots získaly více než 5 hvězdiček.
Zdroj: marketingweek.com