Kreativní řešení jsou pro televizní společnosti často ideální k přilákání nových inzerentů. Někdy je ale náročné dokázat klientům a značkám, že se jejich investice do kreativních formátů kanálu vyplatí.
Egtabite v tomto týdnu představuje studii PL4Y-Back Ad Response, kterou provedl Channel 4. Prokazuje, že kreativní využití reklamních přestávek může posílit implicitní pozornost, kognitivní zaujetí a explicitní reakci. Využívá k tomu technologii pro sledování pohybu očí, psychologické reakce i tradiční metody zkoumání.
Projekt PL4Y-Back
Channel 4 měl v úmyslu ukázat klientům, že jejich investice jsou efektivní, a proto vytvořil výzkumný rámec pro úspěšné měření dopadu expozice. Ukázalo se, že je efektivnější, méně nákladný a srovnatelnější (díky standardizovaným otázkám) než jiné studie provedené v minulosti.
Projekt Channel 4 PL4Y-Back vznikl ve spolupráci s nezávislou výzkumnou agenturou Consumer Insight. Usiloval o vytvoření normalizovaného souboru dat o tom, jak nejinovativnější řešení pro reklamní přestávky Channel 4 na publikum účinkují.
Kanál vytvořil experiment a otestoval, jak dobře reklamy s „nečekaným“ sdělením fungují. Cílem bylo prozkoumat očekávání značek a jak ovlivňují konkrétní měřítka, např. efektivitu reklam, kognitivní úsilí nebo zaujetí diváků.
Metodologie projektu využila technologii pro sledování pohybu očí, psychologické i tradičnější metody průzkumu. Kromě explicitních a vědomých reakcí diváků se za pomoci kamery sledující pohyb očí pozorovaly psychologické reakce, např. fixace za sekundu, galvanická reakce kůže (vzrušení a kognitivní zatížení), a srdeční frekvence.
Účastníci studie zhlédli tři různé druhy reklam od 38 různých značek v laboratorně vytvořeném prostředí reklamní přestávky. První byly tzv. očekávané reklamy, které Channel 4 použil z databáze PL4Y-Back. Výsledkem bylo průměrné „skóre očekávatelnosti“ 65 % (to znamená, že v průměru 65 % lidí tvrdí, že reklama je taková, jakou by od značky očekávali).
Druhým typem reklam přehrávaným během reklamní přestávky byly neočekávané reklamy, které skončily pod skóre očekávatelnosti pro určitou značku (pro značku zcela netypické). Třetí kategorii tvořily tzv. výplňové reklamy. Například jedna z nečekaných reklam byla kampaň s drag queens pro britskou značku cideru Bulmers. Pointou byla věta „Překypuje britskou pestrostí“, což respondenty šokovalo, ale také udrželo jejich pozornost.
Nečekané reklamy fungují, ale…
Výsledky studie PL4Y-Back byly trojí. Za prvé, protože neočekávané reklamy se více vryly do paměti a upoutaly pozornost, účastníci si zapamatovali 4,7 z 5 neočekávaných reklam, zatímco z očekávaných si vybavili pouze 3,8 z 5 reklam.To dokazuje, že odlišení je pro reklamu přínosné, protože tento aspekt vzbuzuje důvěru a působí inovativně.
Za druhé, neočekávané reklamy vyvolávají mezi účastníky názorovou polaritu – častěji se velice líbí a zároveň velice nelíbí. Naopak k očekávaným reklamám jsou respondenti podle studie lhostejní. Neočekávané reklamy také u respondentů vyvolaly nejvyšší srdeční frekvenci (o 8,5 % vyšší než očekávané reklamy), posílily vzrušení a vizuální vnímání. Výsledky naznačují, že silný apel nečekaných reklam na postoje je riziko, které by inzerenti měli podstoupit. Mají totiž velkou šanci, že se trefí a jejich reklamy si diváci zapamatují a oblíbí.
Třetí výsledek studie PL4Y-Back odhalil problém neočekávaných reklam. Ukázalo se, že jejich spojení se značkou je slabé a dost těžko se propojují s hodnotami společnosti. Nečekané reklamy, samy o sobě zapamatovatelné, proto měly horší výsledek ve vybavení si značky než očekávané reklamy, které je snadné si se značkou spojit. To může být pro inzerenty dost problematické. Aby nečekané reklamy fungovaly, musí vytvořit silné pojítko se značkou a nezpronevěřit se její DNA.
Například reklama na Bulmers je efektivní, protože má neobvyklý obsah a očekávaný i neočekávaný nádech, a přesto je kontextově vázaná na program, kde se vysílala, a zároveň odpovídá image značky.
Poučení do budoucna
Projekt Channel 4 PL4Y-Back přináší několik poučení:
Čím víc reklama vyčnívá, tím víc se posiluje image značky – dokud je provedení věrné DNA značky. Když na reklamy pohlížíme jako na relevantnější, je pravděpodobnější, že vylepší náš názor na značku a přesvědčí diváky, aby nakupovali. Pokud reklama hraje podle pravidel značky, publikum ji lépe přijímá a má větší tendenci koupit si její produkty.
Kreativita by se měla vždy podporovat, pokud jsou neočekávaná řešení spojená se značkou. Jinak přijde zaujetí vniveč.
„Nadále zkoumáme vztah mezi efektivitou a kreativním využitím vysílacího času. Z prací Bineta a Fielda z IPA víme, že kreativní spouštěče, které u diváků vyvolávají odezvu, jsou hlavními stimuly velkých obchodních efektů. Naše vlastní práce je klíčová v tom, že inzerentům pomáháme pochopit, jak na realizace, které mají maximální dopad na publikum,“ řekl Martin Greenbank, vedoucí reklamního výzkumu a vývoje v Channel 4.
DALŠÍ PŘÍPADOVÉ STUDIE
BĚHEM OLYMPIJSKÝCH A PARALYMPIJSKÝCH HER NABÍZÍ FTP OTITULKOVÁNÍ REKLAM
18. 7. 2024Francouzská televize France TV Publicité posiluje svůj závazek k sociálnímu začlenění. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) trpí v širším evropském regionu určitým stupněm ztráty sluchu téměř 200 milionů lidí. Jedná se o zdravotní problém rozšířený na celém světě a Francie není výjimkou – vážnou ztrátou sluchu trpí téměř 10 % francouzské populace. Společnost FranceTV Publicité… Pokračovat ve čtení EGTABITE 291: JSOU NEČEKANÉ REKLAMY EFEKTIVNÍ? – STUDIE REAKCE NA REKLAMU V RÁMCI PROJEKTU „PL4Y-BACK“ KANÁLU CHANNEL 4
CHANNEL 4 UVÁDÍ ZPŘÍSTUPŇUJE REKLAMY A SPONZORSTVÍ PRO PARALYMPIJSKÉ HRY V PAŘÍŽI 2024
18. 7. 2024Dosud nejpřístupnější hry Channel 4 oznámil, že všechny reklamy na jeho síti programů během paralympijských her v Paříži 2024 budou opatřeny titulky. Channel 4 se tak zavázal, že své zpravodajství z her učiní dosud nejpřístupnějším. Tento závazek navazuje na již dříve deklarovaný cíl zahrnout titulky do vysílání všech přímých přenosů z olympijských her. Reklamy s… Pokračovat ve čtení EGTABITE 291: JSOU NEČEKANÉ REKLAMY EFEKTIVNÍ? – STUDIE REAKCE NA REKLAMU V RÁMCI PROJEKTU „PL4Y-BACK“ KANÁLU CHANNEL 4
SPOLEČNÉ ÚSILÍ DPG MEDIA A GAIA V BOJI PROTI PSÍM MNOŽÍRNÁM
20. 6. 2024Množírny štěňat, kde jsou psi chováni za účelem zisku a bez ohledu na jejich dobré životní podmínky, jsou stále problémem. Belgická nezisková organizace GAIA, která se zabývá právy zvířat, se rozhodla ve spolupráci s Integreate by DPG Media zahájit proti tomuto problému působivou mediální kampaň. Kampaň nejenže výrazně zvýšila povědomí o tomto problému, získala také… Pokračovat ve čtení EGTABITE 291: JSOU NEČEKANÉ REKLAMY EFEKTIVNÍ? – STUDIE REAKCE NA REKLAMU V RÁMCI PROJEKTU „PL4Y-BACK“ KANÁLU CHANNEL 4
KREATIVITA JAKO HNACÍ MOTOR: KAMPAŇ NA TIGUAN OD SPOLEČNOSTÍ VOLKSWAGEN A CANAL+ BRAND SOLUTIONS
20. 6. 2024Tygr + leguán = Tiguan Společnost CANAL+ BRAND SOLUTIONS a Volkswagen představily kreativní kampaň pro nový Tiguan s poutavou 3D animací, která je ukázkou kreativity a inovací. Na realizaci kampaně se podílela společnost Re-mind PHD, její kreativní oddělení Fuse, agentura DDB a kreativní společnost CANAL+ BRAND SOLUTIONS, CANAL BRAND Factory. Hlavním cílem bylo vytvořit poutavou… Pokračovat ve čtení EGTABITE 291: JSOU NEČEKANÉ REKLAMY EFEKTIVNÍ? – STUDIE REAKCE NA REKLAMU V RÁMCI PROJEKTU „PL4Y-BACK“ KANÁLU CHANNEL 4
ITV UVEDLA DVĚ KREATIVNÍ REKLAMNÍ PŘESTÁVKY PRO ZVÝŠENÍ POVĚDOMÍ O SVĚTOVÉM DNI PŘÍSTUPNOSTI (GAAD)
23. 5. 2024U příležitosti Světového dne přístupnosti (GAAD) uvedla televize ITV dva kreativní reklamní bloky, jejichž cílem je zvýšit povědomí o přístupnosti a inkluzi. Tyto reklamní bloky se objevily na ITV1 a během denní talk show „This Morning“. Vzhledem k tomu, že ve Spojeném království žije 12 milionů dospělých lidí s hluchotou, ztrátou sluchu nebo tinnitem a… Pokračovat ve čtení EGTABITE 291: JSOU NEČEKANÉ REKLAMY EFEKTIVNÍ? – STUDIE REAKCE NA REKLAMU V RÁMCI PROJEKTU „PL4Y-BACK“ KANÁLU CHANNEL 4
SVĚTOVÝ DEN PŘÍSTUPNOSTI: DŮLEŽITOST ZNAKOVÉHO JAZYKA A TITULKŮ V TELEVIZI
23. 5. 2024Na celém světě žije více než miliarda lidí se zdravotním postižením. Podle nejnovějších údajů Národního centra pro veřejné zdraví se počet lidí s diagnózou „hluchota“ v Bulharsku v roce 2022 blíží 3 000. Přestože byl teprve před třemi lety přijat zákon o znakovém jazyce, který oficiálně uznává bulharský znakový jazyk (BGSL) jako samostatný jazyk, země… Pokračovat ve čtení EGTABITE 291: JSOU NEČEKANÉ REKLAMY EFEKTIVNÍ? – STUDIE REAKCE NA REKLAMU V RÁMCI PROJEKTU „PL4Y-BACK“ KANÁLU CHANNEL 4
FRANCOUZSKÉ ORGANIZACE SNPTV PŘEDSTAVILA NOVÝ VÝZKUM POZORNOSTI
18. 4. 2024SNPTV, profesní organizace zastupující mediální domy ve Francii, se vydala na cestu, jejímž cílem bylo odhalit v čem tkví tajemství pozornosti diváků ve stále se vyvíjejícím prostředí televizní a video reklamy. V době, která se vyznačuje nebývalou fragmentací mediální spotřeby, se pochopení pozornosti spotřebitelů stalo pro zadavatele reklamy klíčovým měřítkem. Na spotřebitele denně dopadá v… Pokračovat ve čtení EGTABITE 291: JSOU NEČEKANÉ REKLAMY EFEKTIVNÍ? – STUDIE REAKCE NA REKLAMU V RÁMCI PROJEKTU „PL4Y-BACK“ KANÁLU CHANNEL 4
DEGREE US: KAMPAŇ „NOT DONE YET/JEŠTĚ NENÍ HOTOVO“ S AD A OTEVŘENÝMI TITULKY
29. 3. 2024V USA žije více než 60 milionů lidí se zdravotním postižením, ale velká část služeb, produktů a zážitků stále tuto komunitu nebere na vědomí a nebývají navržené tak, aby reflektovaly její potřeby. To ale neplatí pro značku Degree, jejíž inkluzivní obaly i reklama reflektují rovnocenné podmínky i pro osoby se zdravotním postižením. Kreativa: Degree® se… Pokračovat ve čtení EGTABITE 291: JSOU NEČEKANÉ REKLAMY EFEKTIVNÍ? – STUDIE REAKCE NA REKLAMU V RÁMCI PROJEKTU „PL4Y-BACK“ KANÁLU CHANNEL 4
INOVATIVNÍ NÁSTROJ PRO PROPOJENÍ HODNOT ZNAČKY, OBSAHU A PUBLIKA OD SPOLEČNOSTI RAI PUBBLICITÀ
22. 3. 2024Iniciativa společnosti Rai Pubblicità „Value Planning“, představená na MIM (Market Intelligence Meeting) v Madridu, má za cíl překlenout propast mezi hodnotami, které se odrážejí v mediálním obsahu, a vyvíjejícími se hodnotami vysílací společnosti. Jejich přístup představuje významný krok vpřed k pochopení toho, jak se hodnoty publika protínají s redakčním obsahem společnosti Rai. Iniciativa, vyvinutá ve… Pokračovat ve čtení EGTABITE 291: JSOU NEČEKANÉ REKLAMY EFEKTIVNÍ? – STUDIE REAKCE NA REKLAMU V RÁMCI PROJEKTU „PL4Y-BACK“ KANÁLU CHANNEL 4
JAK NA EFEKTIVNÍ SPONZORING? SPONZORING NA CHANNEL 4 SALES JEDE BOMBY
21. 3. 2024V situaci, kdy bezpečnost a transparentnost značek jsou v mediálním průmyslu prvořadým problémem, společnost Channel 4 Sales nedávno představila výsledky své exkluzivní studie Sponsorship Rocks. Tato komplexní analýza poskytuje přesvědčivé poznatky pro značky, které se pohybují ve složitém světě reklamy. Na základě téměř 240 sponzoringů a 666 vln výzkumu zahrnujících více než 400 000 diváků… Pokračovat ve čtení EGTABITE 291: JSOU NEČEKANÉ REKLAMY EFEKTIVNÍ? – STUDIE REAKCE NA REKLAMU V RÁMCI PROJEKTU „PL4Y-BACK“ KANÁLU CHANNEL 4
INOVATIVNÍ REKLAMNÍ KAMPAŇ CANAL+ BRAND SOLUTIONS PRO AUDI VYTVOŘILA NA OBRAZOVKÁCH POHÁDKOVOU ZIMNÍ ŘÍŠI
15. 2. 2024Kreativní oddělení Canal+ Brand Solutions nedávno představilo podmanivou reklamní kampaň pro nové Audi SQ8 Sportback e-tron a jeho technologii e-quattro. Kampaň je průkopnickým počinem, který v sobě spojuje technologie, kreativitu a automobilové inovace. Francouzský tým ve spolupráci se společnostmi Re-Mind PHD, Brand Content Fuse a Canal Brand Factory představil inovativní televizní kampaň prošpikovanou umělou inteligencí… Pokračovat ve čtení EGTABITE 291: JSOU NEČEKANÉ REKLAMY EFEKTIVNÍ? – STUDIE REAKCE NA REKLAMU V RÁMCI PROJEKTU „PL4Y-BACK“ KANÁLU CHANNEL 4
SHOW MASKED SINGER PŘINESLA TVŮRČÍ SPOLUPRÁCI DPG MEDIA A JBC
15. 2. 2024Zatímco důraz je kladen primárně na obchodní partnerství a spolupráce, spojení sil při prezentaci kreativity může být poměrně náročné, ale stejně tak přínosné. Tak tomu bylo i v případě partnerství mezi DPG Media a belgickým módním řetězcem JBC. Společnostem se podařila úspěšná kampaň, která spojila věhlas soutěže The Masked Singer s uvedením exkluzivní kolekce oblečení.… Pokračovat ve čtení EGTABITE 291: JSOU NEČEKANÉ REKLAMY EFEKTIVNÍ? – STUDIE REAKCE NA REKLAMU V RÁMCI PROJEKTU „PL4Y-BACK“ KANÁLU CHANNEL 4