Kreativní řešení jsou pro televizní společnosti často ideální k přilákání nových inzerentů. Někdy je ale náročné dokázat klientům a značkám, že se jejich investice do kreativních formátů kanálu vyplatí.
Egtabite v tomto týdnu představuje studii PL4Y-Back Ad Response, kterou provedl Channel 4. Prokazuje, že kreativní využití reklamních přestávek může posílit implicitní pozornost, kognitivní zaujetí a explicitní reakci. Využívá k tomu technologii pro sledování pohybu očí, psychologické reakce i tradiční metody zkoumání.
Projekt PL4Y-Back
Channel 4 měl v úmyslu ukázat klientům, že jejich investice jsou efektivní, a proto vytvořil výzkumný rámec pro úspěšné měření dopadu expozice. Ukázalo se, že je efektivnější, méně nákladný a srovnatelnější (díky standardizovaným otázkám) než jiné studie provedené v minulosti.
Projekt Channel 4 PL4Y-Back vznikl ve spolupráci s nezávislou výzkumnou agenturou Consumer Insight. Usiloval o vytvoření normalizovaného souboru dat o tom, jak nejinovativnější řešení pro reklamní přestávky Channel 4 na publikum účinkují.
Kanál vytvořil experiment a otestoval, jak dobře reklamy s „nečekaným“ sdělením fungují. Cílem bylo prozkoumat očekávání značek a jak ovlivňují konkrétní měřítka, např. efektivitu reklam, kognitivní úsilí nebo zaujetí diváků.
Metodologie projektu využila technologii pro sledování pohybu očí, psychologické i tradičnější metody průzkumu. Kromě explicitních a vědomých reakcí diváků se za pomoci kamery sledující pohyb očí pozorovaly psychologické reakce, např. fixace za sekundu, galvanická reakce kůže (vzrušení a kognitivní zatížení), a srdeční frekvence.
Účastníci studie zhlédli tři různé druhy reklam od 38 různých značek v laboratorně vytvořeném prostředí reklamní přestávky. První byly tzv. očekávané reklamy, které Channel 4 použil z databáze PL4Y-Back. Výsledkem bylo průměrné „skóre očekávatelnosti“ 65 % (to znamená, že v průměru 65 % lidí tvrdí, že reklama je taková, jakou by od značky očekávali).
Druhým typem reklam přehrávaným během reklamní přestávky byly neočekávané reklamy, které skončily pod skóre očekávatelnosti pro určitou značku (pro značku zcela netypické). Třetí kategorii tvořily tzv. výplňové reklamy. Například jedna z nečekaných reklam byla kampaň s drag queens pro britskou značku cideru Bulmers. Pointou byla věta „Překypuje britskou pestrostí“, což respondenty šokovalo, ale také udrželo jejich pozornost.
Nečekané reklamy fungují, ale…
Výsledky studie PL4Y-Back byly trojí. Za prvé, protože neočekávané reklamy se více vryly do paměti a upoutaly pozornost, účastníci si zapamatovali 4,7 z 5 neočekávaných reklam, zatímco z očekávaných si vybavili pouze 3,8 z 5 reklam.To dokazuje, že odlišení je pro reklamu přínosné, protože tento aspekt vzbuzuje důvěru a působí inovativně.
Za druhé, neočekávané reklamy vyvolávají mezi účastníky názorovou polaritu – častěji se velice líbí a zároveň velice nelíbí. Naopak k očekávaným reklamám jsou respondenti podle studie lhostejní. Neočekávané reklamy také u respondentů vyvolaly nejvyšší srdeční frekvenci (o 8,5 % vyšší než očekávané reklamy), posílily vzrušení a vizuální vnímání. Výsledky naznačují, že silný apel nečekaných reklam na postoje je riziko, které by inzerenti měli podstoupit. Mají totiž velkou šanci, že se trefí a jejich reklamy si diváci zapamatují a oblíbí.
Třetí výsledek studie PL4Y-Back odhalil problém neočekávaných reklam. Ukázalo se, že jejich spojení se značkou je slabé a dost těžko se propojují s hodnotami společnosti. Nečekané reklamy, samy o sobě zapamatovatelné, proto měly horší výsledek ve vybavení si značky než očekávané reklamy, které je snadné si se značkou spojit. To může být pro inzerenty dost problematické. Aby nečekané reklamy fungovaly, musí vytvořit silné pojítko se značkou a nezpronevěřit se její DNA.
Například reklama na Bulmers je efektivní, protože má neobvyklý obsah a očekávaný i neočekávaný nádech, a přesto je kontextově vázaná na program, kde se vysílala, a zároveň odpovídá image značky.
Poučení do budoucna
Projekt Channel 4 PL4Y-Back přináší několik poučení:
Čím víc reklama vyčnívá, tím víc se posiluje image značky – dokud je provedení věrné DNA značky. Když na reklamy pohlížíme jako na relevantnější, je pravděpodobnější, že vylepší náš názor na značku a přesvědčí diváky, aby nakupovali. Pokud reklama hraje podle pravidel značky, publikum ji lépe přijímá a má větší tendenci koupit si její produkty.
Kreativita by se měla vždy podporovat, pokud jsou neočekávaná řešení spojená se značkou. Jinak přijde zaujetí vniveč.
„Nadále zkoumáme vztah mezi efektivitou a kreativním využitím vysílacího času. Z prací Bineta a Fielda z IPA víme, že kreativní spouštěče, které u diváků vyvolávají odezvu, jsou hlavními stimuly velkých obchodních efektů. Naše vlastní práce je klíčová v tom, že inzerentům pomáháme pochopit, jak na realizace, které mají maximální dopad na publikum,“ řekl Martin Greenbank, vedoucí reklamního výzkumu a vývoje v Channel 4.
DALŠÍ PŘÍPADOVÉ STUDIE
JAK RAI PUBBLICITÀ, SHISEIDO A DOUGLAS VYUŽÍVAJÍ TELEVIZI KE VZDĚLÁVÁNÍ SPOTŘEBITELŮ
2. 12. 2024Cílem nejnovější iniciativy značky Shiseido a Douglas bylo vyvrátit falešné mýty o kráse a péči o pleť, které se často šíří na sociálních sítích a dezorientují spotřebitele. Obě značky nabídly konkrétní opatření, která mají spotřebitelům pomoci při informovaném výběru kosmetiky. Shiseido, japonská obří značka proslulá svým historickým know-how a inovacemi v oblasti péče o pleť… Pokračovat ve čtení EGTABITE 291: JSOU NEČEKANÉ REKLAMY EFEKTIVNÍ? – STUDIE REAKCE NA REKLAMU V RÁMCI PROJEKTU „PL4Y-BACK“ KANÁLU CHANNEL 4
INOVACE ADRESNÉ TELEVIZE RTL GERMANY: DYNAMICKÉ KREATIVNÍ REKLAMY PRO MARKETING REWE GROUP
28. 11. 2024Kontext Cílem společnosti REWE bylo nahradit konvenční papírové brožury udržitelnějším způsobem komunikace s využitím digitálních prodejních kanálů při zachování výhod tradičních letáků. Zaměřila se na adresovatelnou televizi jako další prodejní kanál, který doplňuje stávající digitální řešení. Výzvou bylo přesné zobrazování reklamy na základě polohy a zobrazování digitálních letáků s místními nabídkami potenciálním zákazníkům REWE v… Pokračovat ve čtení EGTABITE 291: JSOU NEČEKANÉ REKLAMY EFEKTIVNÍ? – STUDIE REAKCE NA REKLAMU V RÁMCI PROJEKTU „PL4Y-BACK“ KANÁLU CHANNEL 4
NOVOROČNÍ KAMPAŇ ESTRELLA A NETFLIX NA ATRESMEDIA
14. 11. 2024V rámci propagace nového seriálu Berlín společnosti Netflix se Estrella spojila se společností Atresmedia a společně připravily inovativní interaktivní kampaň během nejsledovanějšího televizního okamžiku ve Španělsku – silvestrovského odpočítávání. Cíle byly jasné: vytvořit vysoké povědomí o Berlíně, posílit image značky Estrella a zapůsobit kampaní, která se vymyká tradičním reklamním normám. Jedinečný přístup V rámci první´takové… Pokračovat ve čtení EGTABITE 291: JSOU NEČEKANÉ REKLAMY EFEKTIVNÍ? – STUDIE REAKCE NA REKLAMU V RÁMCI PROJEKTU „PL4Y-BACK“ KANÁLU CHANNEL 4
ŘEŠENÍ GEN AI OD ITV POMÁHÁ ZPŘÍSTUPNIT REKLAMU V TV A POSÍLIT POSTAVENÍ MALÝCH PODNIKŮ
18. 10. 2024V září 2024 spustila ITV inovativní řešení, jehož cílem je zpřístupnit televizní reklamu malým a středním podnikům. Využitím síly generativní umělé inteligence (GenAI) rozšiřuje ITV své služby komerční kreativní produkce, aby odstranila domnělé překážky spojené s náklady na tvorbu televizních reklam. Tato inovace umožňuje značkám malých a středních podniků vytvářet velice kvalitní reklamy za zlomek… Pokračovat ve čtení EGTABITE 291: JSOU NEČEKANÉ REKLAMY EFEKTIVNÍ? – STUDIE REAKCE NA REKLAMU V RÁMCI PROJEKTU „PL4Y-BACK“ KANÁLU CHANNEL 4
NOVÁ ÉRA SAMOOBSLUŽNÝCH REKLAMNÍCH ŘEŠENÍ: MEDIÁLNÍ MANAŽER TV4
17. 10. 2024V červnu 2024 uvedla TV4 na trh TV4 Media Manager, průlomový systém pro rezervaci reklamy, který má zjednodušit celý reklamní proces pro malé a střední podniky a malé agentury. Tato nová platforma konsoliduje různé reklamní příležitosti do jediného uživatelsky přívětivého rozhraní a umožňuje inzerentům plánovat, rezervovat a sledovat své kampaně s nebývalou flexibilitou. Umožněním cílené… Pokračovat ve čtení EGTABITE 291: JSOU NEČEKANÉ REKLAMY EFEKTIVNÍ? – STUDIE REAKCE NA REKLAMU V RÁMCI PROJEKTU „PL4Y-BACK“ KANÁLU CHANNEL 4
ZMĚNY VE SPOTŘEBĚ MÉDIÍ, STANDARDY MĚŘENÍ, RŮST MULTIPLATFORMNÍCH MÉDIÍ A VZTAH S GLOBÁLNÍMI STREAMERY
20. 9. 2024Laurent Bliaut, zástupce generálního ředitele TF1 Publicité, nedávno nastoupil do funkce prezidenta egta, kde vystřídal Waltera Zinggla, generálního ředitele IP Austria, kterému tímto děkujeme za jeho obětavou práci. V rozhovoru s manažerem televizního výzkumu, Halli Oddssonem, se Laurent velkoryse podělil o své myšlenky a vize pro blízkou budoucnost a diskutoval o výzvách a příležitostech, kterým… Pokračovat ve čtení EGTABITE 291: JSOU NEČEKANÉ REKLAMY EFEKTIVNÍ? – STUDIE REAKCE NA REKLAMU V RÁMCI PROJEKTU „PL4Y-BACK“ KANÁLU CHANNEL 4
NÁKUPY CHYTŘE A EKOLOGICKY: SPOLUPRÁCE IP OSTERREICH A GREEN SHOPPING DAYS
12. 9. 2024S tím, jak si spotřebitelé stále více uvědomují environmentální a sociální důsledky svých nákupů, jsou podniky stále více nuceny na tyto měnící se hodnoty reagovat. Společnosti si uvědomují, že přizpůsobení se zájmům jejich publika není jen trendem, ale zásadní strategií pro dlouhodobý úspěch. Aby vyšla vstříc rostoucí poptávce po udržitelných možnostech, navázala IP Österreich, dceřiná… Pokračovat ve čtení EGTABITE 291: JSOU NEČEKANÉ REKLAMY EFEKTIVNÍ? – STUDIE REAKCE NA REKLAMU V RÁMCI PROJEKTU „PL4Y-BACK“ KANÁLU CHANNEL 4
VEDOUCÍ POSTAVENÍ V OBLASTI UDRŽITELNOSTI: AMBICE ITV V OBLASTI ZMĚNY KLIMATU
12. 9. 2024Přestože většina představitelů médií uznává, že klimatická krize je jednou z rozhodujících výzev naší doby, přijetí účinných opatření pro televizní společnosti často zůstává významnou překážkou. Jako proaktivní krok v odvětví mediálního průmyslu zveřejnila nedávno ITV svůj Plán přechodu na ochranu klimatu, který stanovuje nový standard environmentální odpovědnosti v médiích. ITV pracuje na dosažení svých čistých… Pokračovat ve čtení EGTABITE 291: JSOU NEČEKANÉ REKLAMY EFEKTIVNÍ? – STUDIE REAKCE NA REKLAMU V RÁMCI PROJEKTU „PL4Y-BACK“ KANÁLU CHANNEL 4
BĚHEM OLYMPIJSKÝCH A PARALYMPIJSKÝCH HER NABÍZÍ FTP OTITULKOVÁNÍ REKLAM
18. 7. 2024Francouzská televize France TV Publicité posiluje svůj závazek k sociálnímu začlenění. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) trpí v širším evropském regionu určitým stupněm ztráty sluchu téměř 200 milionů lidí. Jedná se o zdravotní problém rozšířený na celém světě a Francie není výjimkou – vážnou ztrátou sluchu trpí téměř 10 % francouzské populace. Společnost FranceTV Publicité… Pokračovat ve čtení EGTABITE 291: JSOU NEČEKANÉ REKLAMY EFEKTIVNÍ? – STUDIE REAKCE NA REKLAMU V RÁMCI PROJEKTU „PL4Y-BACK“ KANÁLU CHANNEL 4
CHANNEL 4 ZPŘÍSTUPŇUJE REKLAMY A SPONZORSTVÍ PRO PARALYMPIJSKÉ HRY V PAŘÍŽI 2024
18. 7. 2024Dosud nejpřístupnější hry Channel 4 oznámil, že všechny reklamy na jeho síti programů během paralympijských her v Paříži 2024 budou opatřeny titulky. Channel 4 se tak zavázal, že své zpravodajství z her učiní dosud nejpřístupnějším. Tento závazek navazuje na již dříve deklarovaný cíl zahrnout titulky do vysílání všech přímých přenosů z olympijských her. Reklamy s… Pokračovat ve čtení EGTABITE 291: JSOU NEČEKANÉ REKLAMY EFEKTIVNÍ? – STUDIE REAKCE NA REKLAMU V RÁMCI PROJEKTU „PL4Y-BACK“ KANÁLU CHANNEL 4
SPOLEČNÉ ÚSILÍ DPG MEDIA A GAIA V BOJI PROTI PSÍM MNOŽÍRNÁM
20. 6. 2024Množírny štěňat, kde jsou psi chováni za účelem zisku a bez ohledu na jejich dobré životní podmínky, jsou stále problémem. Belgická nezisková organizace GAIA, která se zabývá právy zvířat, se rozhodla ve spolupráci s Integreate by DPG Media zahájit proti tomuto problému působivou mediální kampaň. Kampaň nejenže výrazně zvýšila povědomí o tomto problému, získala také… Pokračovat ve čtení EGTABITE 291: JSOU NEČEKANÉ REKLAMY EFEKTIVNÍ? – STUDIE REAKCE NA REKLAMU V RÁMCI PROJEKTU „PL4Y-BACK“ KANÁLU CHANNEL 4
KREATIVITA JAKO HNACÍ MOTOR: KAMPAŇ NA TIGUAN OD SPOLEČNOSTÍ VOLKSWAGEN A CANAL+ BRAND SOLUTIONS
20. 6. 2024Tygr + leguán = Tiguan Společnost CANAL+ BRAND SOLUTIONS a Volkswagen představily kreativní kampaň pro nový Tiguan s poutavou 3D animací, která je ukázkou kreativity a inovací. Na realizaci kampaně se podílela společnost Re-mind PHD, její kreativní oddělení Fuse, agentura DDB a kreativní společnost CANAL+ BRAND SOLUTIONS, CANAL BRAND Factory. Hlavním cílem bylo vytvořit poutavou… Pokračovat ve čtení EGTABITE 291: JSOU NEČEKANÉ REKLAMY EFEKTIVNÍ? – STUDIE REAKCE NA REKLAMU V RÁMCI PROJEKTU „PL4Y-BACK“ KANÁLU CHANNEL 4