Celkové investice do marketingové komunikace mají podle aktuálně zveřejněného expertního odhadu agentury Nielsen Admopshere v letošním roce vzrůst o 6,8 % a dosáhnout 124,7 mld. Kč. Pro příští rok 2022 je předpovídán ještě výraznější růst, a to meziročně o 11,8 % na 139,4 mld. Kč. Data byla poprvé zveřejněna na středeční konferenci Brand Management.
„V dřívějších letech jsme viděli poměrně dynamický růst, ovšem loňský covidový rok ho trochu zastavil. Nakonec ale došlo jen k pozvolné stagnaci, nikoli k propadu,“
uvedla Tereza Šimečková, předsedkyně představenstva Nielsen Admosphere (viz vývojový graf výše).
Letošní růst táhnou především subjekty, které covid tolik nepostihl, tedy e-commerce. Situace se ale také obrací u subjektů, které v loňském roce zastavily, pozdržely nebo nenavyšovaly investice do marketingu. V letošním roce začínají opět investovat a do příštího roku plánují situaci posílit, popsala Tereza Šimečková. Průměrný letošní růst investic do nadlinkové komunikace se podle ceníkových cen Nielsen Admosphere pohybuje na úrovni 6 % (údaj za leden až srpen 2021).
V roce 2022 se mají rychleji zvyšovat investice do nemediálních kanálů (sociální média, eventy, dárky, direct marketing aj.), které mají vzrůst o téměř 20 %. Investice do mediálních kanálů (TV, tisk, rádio, internet, OOH) se mají zvýšit o více než 6 %.
Odhadovaný vývoj investic do mediálních a nemediálních kanálů, zdroj: Nielsen Admosphere, prezentováno na Brand Management, foto: MediaGuru.cz
V případě mediálních investic oslovení experti očekávají růst skoro všude, posílí televize, internet, tisk i rádio, nečekají ale růst v out of home.
Z jednotlivých nemediálních investic mají růst především investice do sponzoringu, produkce, shopper marketingu a pro online a mobilní podporu. Naopak větší pokles je predikován pro dárkové předměty a telemarketing, který je ovlivněn propadem z loňska a zřejmě se protáhne i dále.
Stabilitu marketingových investic a jejich zvyšování potvrzují i výhledy marketérů (cca 120 oslovených) pro rok 2022. Ti, kteří investují do nemediálních kanálů, nejčastěji do výzkumu uvedli (37 %), že rozpočet pro příští rok bude odpovídat plánovaným investicím. Lehké navyšování rozpočtu (o cca 10 %) předpokládá téměř čtvrtina marketérů (23 %) a navyšování o 25 % a o 50 % odhaduje dohromady 21 % marketérů.
Zdroj: mediaguru.cz