Apple TV získala na Oscarech cenu za nejlepší film. Na televizoru můžete sledovat YouTube. Na YouTube se můžete dívat na Channel 4. Netflix je dostupný na Sky. S tím, jak se video šíří a kříží všemi možnými kanály, vystupuje do popředí také otázka, co vlastně nyní televize JE. A tato otázka je na místě, stejně jako otázka, zda má dnes vůbec smysl si ji klást.
Někteří zástupci mediálního průmyslu se pokoušejí nově definovat význam tohoto pojmu - v kontinentální Evropě se často hovoří o televizi jako o Total Video. Někteří od slova TV upustili úplně a nyní hovoří jednoduše o videu (možná prémiovém videu) nebo AV.
Tyto reakce chápu. Slovo TV může působit jako něco, co patří do minulosti, i když je v současnosti stále tak důležité. A pro diváky směr těchto úvah nepředstavuje žádný velký otřes. Nikdo normální si s definicí televize hlavu neláme, protože žijí své běžné životy, vydělávají na účty za energie a baví se nad záběry na Willa Smithe. Prostě se dívají na to, na co se dívat chtějí, kdekoli a jakkoli se jim to nejlépe sleduje.
Televize je v tomto naprosto kouzelná. Když ji rozebereme na ty nejpodstatnější věci, je to vysoce kvalitní, profesionálně produkovaný, zpravidla dlouhý AV obsah - a lze ho sledovat živě nebo na vyžádání. Lidé poznají televizi, když ji vidí, a vědí, co to je a co jim nabízí. Televize je obrazovka, na které lidé sledují to, co mají nejraději.
Ale jde také o něco víc. A existuje skupina, která by se pravděpodobně měla stále starat o to, co je definováno jako televize: inzerenti. Na jejich pohledu totiž v reklamě záleží nejvíce.
Smysluplná otázka, kterou je třeba si položit, tedy zní: "Co definuje televizi pro inzerenty?".
Moje odpověď by začala následujícím:
Televizní obsah je v souladu se zákony.
Televizní reklama je na rozdíl od online reklamních kanálů regulovaná. Veškerý televizní obsah musí být v souladu se zákonem o vysílání, a to znamená, že veškerý obsah, než se ocitne na vašich obrazovkách, prochází kontrolním týmem lidí, co dohlíží na dodržování zákonných předpisů. Tím je zajištěno, že obsah TV reklamy je bezpečný a vhodný pro danou značku.
Televizní obsah je také profesionálně zpracovaný.
Veškerý televizní obsah je vytvářen na zakázku. V podstatě byly do jeho výroby investovány peníze, takže televizní obsah bude splňovat minimální redakční standard. Není to jedna (kdejaká) paní povídala (natáčela). Výhodou pro inzerenty je, že je tak zajištěno vysoce kvalitní prostředí a s tím spojené signály o tom, že je v něm tato investice také vidět.
Televize poskytuje konzistentní reklamní prostředí.
To znamená správně zvolené reklamní přestávky, kdy profesionální střihač sestříhal obsah tak, aby diváka nerušil, a ve většině případů byl obsah navržen s ohledem na reklamní přestávky. Mezi pořady a reklamou je tak plynulý a bezproblémový přechod.
Televizní reklamy nejsou zpoplatněny, pokud nejsou přehrány celé, a všechny byly předem prověřeny, aby bylo zajištěno, že splňují kodex BCAP. Reklamy tedy nemohou dávat falešné sliby; všechna tvrzení v nich jsou podložená a vhodně připravená pro čas, kdy jsou vysílána, a pro diváky, kterým jsou promítána.
Inzerenti si mohou být jisti, že se jejich značky nebudou objevovat vedle reklam na pochybné produkty a že jejich obsah nebude prezentován nekvalitně.
Je toho pravděpodobně více. Ale chci tím říct, že ačkoli definice televize nemusí divákům vadit, s rozšiřujícím se videem by se inzerenti rozhodně měli stále zajímat o to, co je definováno jako televize. Stále na tom totiž záleží.
Zdroj: mediatel.co.uk