INSPIRACE ZDARMA: JAKÉ JSOU LETOŠNÍ NEJEFEKTIVNĚJŠÍ VÁNOČNÍ SPOTY?
27. 11. 202327. 11. 2023Absolutním vítězem titulu nejefektivnější vánoční reklama se podle System1 stal řetězec Aldi se spotem „Kevin and the Christmas Factory“. Maximální známku 5,9 spolu s ním získaly i značky Coca-Cola, Amazon, The Works, M&S Food, Morrisons a Barbour, nicméně pro Aldi hovoří takzvaný „Spike Rating“, který měří krátkodobý dopad na prodeje.
Sázka na jistotu se tak řetězci vyplatila. Hlavní postavu, kterou je mrkvička Kevin, obsadil už popáté v řadě. I když značky tradičně čelí tlaku přijít na Vánoce s něčím novým, podle Jona Evanse, ředitele zákaznického oddělení System1, je konzistence to, co funguje. „Letošní rok ještě překonává ten loňský rekordní. Je to díky tomu, že se zadavatelé přiklonili k soudržnosti a znovu použili známé postavy, jako je víla M&S nebo mrkvička Kevin,“ vysvětluje Evans a dodává: „Výsledky mě příliš nepřekvapily, protože naše nedávná studie prokázala, že mnoho dobrých kampaní se tolik neopotřebovává. Účinné reklamy a postavy jsou účinné každý rok.“
Byla to Coca-Cola, která si jako jedna z prvních značek uvědomila, že reklama nemusí být ohraničena jednou vánoční sezonou, a tak stále sklízí plody své investice do legendárních kamionů. Na českém trhu bychom našli podobný příklad v podobě Kofoly, která rok co rok u spotřebitelů boduje s jedním a tím samým spotem, který letos slaví už dvacáté výročí od svého prvního uvedení.
„Ani zmíněné oblíbené postavy M&S či Aldi nezískaly při prvním nasazení pět hvězdiček, ale marketéři do nich investovali a měli dlouhodobý plán a teď získávají maximální hodnocení za dlouhodobou efektivitu,“ poznamenává Jon Evans, který v případě letošních zcela nových úspěšných kreativ oceňuje jejich konzistentnost z pohledu „brand promise“. Amazon vypráví krásný příběh se zřejmým komerčním sdělením, maloobchodní řetězec Morrisons zase našel báječné postavy v podobě chňapek, které se snad ještě někdy vrátí. „Vánoce jsou obdobím roku, kdy se značky s vidinou komerčního úspěchu snaží pobavit, a právě to stojí za tou neuvěřitelnou úrodou pětihvězdičkových reklam,“ uzavírá Evans.
Zdroj: mam.cz