Zdroj: HbbTV
AKTUALITY ROZHOVOR TRENDY

CO SE DĚJE V HBBTV?

13. 11. 202413. 11. 2024
Rozhovor s Vincentem Grivetem, předsedou HbbTV a senior poradcem a členem vedení pro oblast telekomunikací, médií, technologií (TMT) a digitálních služeb – strategické aliance – firemní rozvoj – fúze a akvizice – průmyslové záležitosti, pro Cable!Vision Europe.

Pane Grivete, blíží se Sympozium a ceny HbbTV 2024. Jaká hlavní témata můžeme letos očekávat a proč jsou pro vaše odvětví obzvlášť důležitá?

Velkým tématem bude určitě služba Freely s inovativním využitím specifikace HbbTV OpApp, která má ambici transformovat televizní prostředí ve Velké Británii. A řekl bych, že to bude i hlavní téma.

Kromě toho bude opět klíčovým tématem cílená reklama (TA), ale možná v jiné podobě než v předchozích letech. V minulosti se hodně mluvilo o nadějích a nápadech v cílené reklamě nebo o počátcích jejího zavádění. V současnosti se ale cílená reklama stává realitou a pozornost se posouvá k praktičtějším aspektům: Kdo má zařízení, která splňují požadavky? Kolik? Jak je najít? Jak je vyzkoušet a certifikovat? Jak přizpůsobit vysílací řetězec zavádění cílené reklamy?

Mimochodem, z obecnějšího hlediska jsou klíčovým tématem praktické aspekty testování, zavádění a škálování služeb a činností HbbTV. Trh už hybridní televizi zná, oblíbil si její funkční možnosti a projevuje snahu zefektivnit její nasazování.

Konference se zaměří na nejnovější vývoj specifikací HbbTV. Jaké inovace a aplikace, jako je hlasové ovládání nebo cílená reklama, budou v popředí zájmu?

Naší poslední základní specifikací je verze 2.0.4, která přináší mnohá vylepšení dostupnosti a samozřejmě také hlasové ovládání. Má ale i další velmi důležité stránky, jako je lepší integrace DVB-I, což je zvlášť zajímavé ve chvíli, kdy se DVB-I na trhu skutečně aktivně zavádí. DVB-I a HbbTV tvoří velmi silnou kombinaci.

Televizní průmysl se rychle mění, zejména v oblastech streamování a AVOD služeb. Jakou roli hraje hybridní televize na rostoucím trhu FAST kanálů a personalizovaných televizních zážitků?

Pravou podstatou a smyslem, můžeme dokonce říct „životním posláním“, HbbTV je umožnit koncovým uživatelům streamování, služby na vyžádání a personalizované zážitky, které začínají na kanálech lineárního televizního vysílání. Hybridní televize je v tom velmi dobrá. Skvělým příkladem jsou služby nabízené přes červené tlačítko, kde je například možné pustit pořad znovu od začátku, nebo cílená reklama realizovaná pomocí specifikace HbbTV-TA. Z technického hlediska je HbbTV také dokonalý nástroj pro FAST kanály, ale nejsem si jistý, že už to hráči provozující tyto kanály na trhu pochopili. Ale to možná ještě přijde!

O HbbTV a DVB-I se často mluví jako o technologiích, které se vzájemně doplňují. Jak tyto dvě technologie spolupracují a jaké synergie v nadcházejících letech očekáváte?

DVB-I a HbbTV se opravdu vzájemně velmi dobře doplňují a společně zachycují řadu výrazných změn ve způsobu poskytování a konzumace televize a reagují na ně.

DVB-I umožňuje „oznamovat“ a propagovat celou paletu lineárních televizních kanálů, které se doručují v IP a replikují a rozšiřují tradiční a oblíbené zážitky z vysílání. DVB-I potřebuje HbbTV k dosažení určitých vlastností, jako je kontrola přístupu a získání souhlasu podle GDPR.

HbbTV je i nadále nejlepší způsob, jak pro lineární kanály vytvořit personalizované zážitky a zážitky na vyžádání, což platí pro kanály dodávané pomocí DVB-I (nebo přesněji oznamované pomocí DVB-I, protože DVB-I není přenosový protokol).

Dobrým příkladem je nová služba Sat.tv Connect společnosti Eutelsat, která využívá kombinaci DVB-I a HbbTV k vytvoření obohaceného televizního prostředí pro uživatele satelitních služeb a televizní kanály.

Adresovatelná televize je čím dál důležitější. Můžete nám podrobněji popsat, jak odvětví specifikaci HbbTV-TA přijalo a jaké nové způsoby použití se objevují?

Trh po adresovatelné reklamě ze zřejmých důvodů prahne a v současnosti se objevuje řada komerčních oznámení, která dokazují, že osvojování a zavádění HbbTV-TA skutečně nabírá na tempu. Slyšeli jsme například oznámení o partnerství mezi společnostmi Samsung a Mediaset v Itálii, o ATVI – společném podniku RTL a P7, který se věnuje certifikaci TA, a já osobně můžu sledovat intenzivní činnost kolem cílené reklamy v Asociaci HbbTV. Mám pocit, že většina modelů televizí z roku 2025, které se v příštím roce dostanou na trh, bude se specifikací TA kompatibilní. Už teď je kompatibilních řada modelů z roku 2024, a dokonce i některé dřívější modely. Trvalo to dlouho, ale teď to můžeme považovat za tržní realitu a těšit se z ní.

Jak vidíte budoucí vývoj interaktivních televizních aplikací? Dočkáme se v příštích letech prostřednictvím HbbTV dalších inovativních aplikací?

Z hlediska technologie a funkcí si nejsem jistý, že zákazníci a trh potřebují od HbbTV o moc víc inovací. Množství inovací zavedených v posledních pěti nebo osmi letech je obrovské a základní potřeby zákazníků teď možná dostatečně pokrývá dostupná technologie. Zájem pravděpodobně bude o další zvyšování plynulosti a jednoduchosti spotřebitelské zkušenosti. A v zákulisí probíhá mnoho inovací a práce na neustálém zlepšování efektivity a spolehlivosti zavádění služeb HbbTV.

Trh pro televizory a set-top-boxy se stále vyvíjí. Jakou roli hraje certifikace zařízení a jak Asociace HbbTV zajišťuje interoperabilitu?

Pro HbbTV jako pro jakoukoli jinou specifikaci platí, že i kdyby byla na papíře prvotřídní, nebude k ničemu, pokud nebude správně implementovaná na zařízeních a trh nebude mít jednoduchý důkaz o souladu s požadavky. A právě to zaručuje certifikace. Některé země mají přesný a dobře zorganizovaný certifikační režim, některé ne. Možná v ekosystému HbbTV potřebujeme optimalizovanější a celoevropskou vizi certifikace. To dělá například ATVI pro HbbTV-TA s aplikací inspirovanou realitou, která doplňuje HbbTV a její jednotkové testy. Je to novinka, ale v budoucnu ji možná uvidíme častěji.

Jak z hlediska uživatelské přívětivosti dokáže HbbTV v příštích letech nabídnout televizním divákům ještě intenzivnější a personalizovanější divácký zážitek?

Jako specifikace má HbbTV mnoho potřebného k vytvoření skvělých služeb pro koncové uživatele a vývojáři aplikací a vydavatelé už odvádějí na využívání tohoto potenciálu vynikající práci. V dalších letech můžeme ještě více zlepšit divácké zkušenosti díky těsné integraci mezi HbbTV a DVB-I, novým specifikacím pro operátorské aplikace a také plánovanému posílení integrace DRM do základní specifikace HbbTV.

A poslední otázka – jak vidíte vývoj HbbTV během příštích pěti let a co považujete za výzvy a příležitosti v televizním průmyslu z hlediska služeb hybridní televize?

Konfrontace mezi tradičními vysílateli a novými globálními OTT giganty bude pokračovat a paradoxně bude docházet k dalšímu sbližování. Ikoničtí SVOD hráči budou zavádět lineární kanály a reklamu a vysílatelé budou aktivně využívat streamování a služby na vyžádání… Takže se budou sbližovat a zároveň si budou konkurovat.

Další klíčový trend je „OS-izace“ televizorů, tedy zavádění operačních systémů (OS). Televizory už nejsou ta pasivní (ve smyslu „neutrální“) zařízení přenášející obraz a zvuk, na něž jsme byli zvyklí. Stávají se z nich aktivní zařízení, řízená řadou operačních systémů, které čím dál více regulují, co se v televizi děje. Je to podobné jako u mobilních telefonů. HbbTV v tomto novém prostředí určitě sehraje svou roli, protože slouží jako poměrně neutrální a nenápadný alternativní vstup do televizorů pro realizaci bohaté nabídky aplikací a služeb. Jistým způsobem už dělá to, co se teď trh snaží vytvořit pro mobilní telefony, aby byly v souladu s požadavky aktu o digitálních trzích (DMA).

Zdroj: linkedin.com


Načítání dalších...