Cestovní kanceláře využije alespoň jednou ročně 28 % Čechů. Jak se liší od těch, kteří cestovky nevyužívají? Jsou v průměru o něco starší než průměr populace (podíl lidí 45+ je u „cestovkářů“ 55 % zatímco u „necestovkářů“ je to 49 %). Pokud byste čekali rozdíly podle pohlaví, pak v tomto případě nejsou. Stejně tak nejsou rozdíly podle počtu dětí nebo toho, zda je člověk vůbec rodič. Kde ale rozdíly jsou a velké, je vzdělání a socioekonomické postavení. Cestovkáři jsou výrazně vzdělanější (31 % má VŠ oproti 22 % u druhé skupiny). Hlavně jde ale o bohatší část populace – do socioekonomické třídy AB patří 46 % cestovkáři, ale jen 30 % necestovkářů. V neposlední řadě jde o více městkou část populace – ve městech a alespoň 20 000 obyvateli jich žije 48 % oproti 41 % u necestovkářů.
I z těch několika údajů je zjevné, že lidé, kteří jezdí na dovolenou s cestovní kanceláří, tvoří poměrně bonitní cílovou skupinu, a proto se na ni zaměříme detailněji. Už jsme zmínili, že cestovkáři sledují více klasickou televizi. Alespoň 4-6x týdně sleduje živé vysílání 50 % z nich oproti 43 % u necestovkářů. A ani průměrné denní ATS není špatné: 118 minut oproti 107 minutám u lidí, kteří cestovní kanceláře nevyužívají. Rozdíly jsou na první pohled možná malé, ale u takto bonitní cílové skupiny, kterou máme v TV často problém pořádně zasáhnout, se počítá každá minuta. Ano, utíkají nám i k VOD, ale tady rozdíly mezi oběma skupinami populace podle využívání cestovních kanceláří nejsou velké. Pro marketéry je také důležité, že jsou cestovkáři o něco tolerantnější k reklamě (včetně té televizní). Tady není třeba hledat nějakou velkou záhadu – z dat nám vychází, že za nechutí k reklamě je z velké částí nedostatek financí. Když lidé počítají každou korunu, nepřidá jim na náladě vidět každou minutu další a další věci, na které nemají. Cestovkáři jsou ale v průměru bohatší, a tak jsou s reklamou trochu víc v pohodě.
Co naše cestovkáře zajímá a u jakých témat je můžete dále oslovovat? Pomineme tentokrát v Česku obligátní témata jako filmy/seriály, vaření, bydlení a podíváme se jen na témata, kde jsou mezi oběma skupinami největší rozdíly. Nepřekvapí, že zájmem číslo jedna je u cestovkářů cestování (78 % - pro srovnání u necestovkářů je to jen 55 %) a dobré jsou i obecně tipy na volný čas (51 % vs 42 %). Docela vysoko stojí témata spojená se zdravým životním stylem (42 % vs. 34 %, což je dáno také vyšší vzdělanostní úrovní cestovkářů – a taky mají na zdravý životní styl peníze). Mnohem víc je zajímají složitější témata jako například finance a ekonomika (44 % vs. 32 %) nebo třeba kultura (divadlo apod.)
A jaké reklamy připojit k těm na cestování? U cestovkářů můžete přidat třeba ty na hypotéky a jejich refinancování (mají je o dost častěji, 25 % vs. 17 %) a přirozeně i pojištění (cestovní nepočítaje).
Cestovkáře zaujmete také různými technologickými vychytávkami v domácnosti, protože přes 40 % už využívá nějaký prvek chytré domácnosti (oproti 30 % u necestovkářů).
Kromě toho cestovkáři výrazně častěji deklarují, že jsou si ochotní připlatit si za kvalitní zboží (69 % vs. 59 %) nebo třeba za výrobky šetrné k životnímu prostředí (41 % vs. 34 %). Na druhou stranu jsme ale v Česku a cestování něco stojí, takže i speciální nabídky a akce vyhledávají cestovkáři (ač bohatší) o něco častěji než necestovkáři (58 % vs. 52 %).
A protože i cestování má svá úskalí, je počet lidí, kteří použili v posledním roce nějaké volně prodejné antialergické léky u cestovkářů vyšší než u Čechů, kteří s cestovkami necestují (30 % vs. 24 %).
Ať už patříte do jakékoli výše popsaných skupin, přejeme krásné léto bez alergií.
Ukázky letních reklamních kampaní pro cílovku cestovkářů:
Video: T-Mobile
Video: dm-drogerie markt