Televize je již celá desetiletí nedílnou součástí našich životů. V dnešním světě total videa existuje nepřeberná řada možností, jak televizi sledovat. Diváci si mohou vybrat živé či odložené vysílání, případně se mohou rozhodnout pro streamované video. Také volbu zařízení mohou zcela podřídit osobním preferencím. Jak mobilní telefon s malou obrazovkou, tak tablet se středně velkou obrazovkou nabízí vysokou mobilitu a umožňuje sledovat televizní vysílání naprosto kdekoli. Nicméně, skutečným centrem rodinné zábavy i nadále zůstává velká obrazovka v obývacím pokoji, která umožňuje sledovat v klidu domova – často v kruhu blízkých – různé televizní pořady, například přenosy sportovních událostí.
Podle výzkumu životního stylu (LSS), který v roce 2020 realizovala společnost Nielsen Admosphere, uvádí až 62 % televizních diváků, že sleduje televizi nejraději s někým dalším (rodinou, přáteli atd.). Ke společnému sledování nejčastěji inklinuje starší věková skupina, přičemž podíl mužů a žen je stejný.
Podle závěrů průzkumu společnosti Nevion téměř každý pátý divák (19 %) sleduje živé vysílání událostí ve společnosti jiné osoby alespoň jednou denně. Celých 59 % diváků navíc využívá sociální média nebo chatovací platformy k diskutování o klíčových okamžicích s přáteli a členy rodiny.
Živé vysílání prolamuje generační rozdíly tím, že je univerzálně oblíbené napříč různými věkovými skupinami. Živé události totiž v televizi sledují i mladé cílové skupiny do 24 let.
Podle výzkumu společnosti Thinkbox je společné sledování jedním z faktorů přispívajících k dobré zapamatovatelnosti reklamy v televizi – na rozdíl od reklamy na sociálních sítích. Průzkum společnosti Future Today tento fakt potvrdil – společné sledování posiluje zájem o reklamu, vede k hlubšímu zaujetí reklamou a generuje vyšší výkonnost kampaně.
Níže najdete výběr článků zabývajících se schopností televize stmelovat.
TŘI OTÁZKY PRO…
Odpovídá ŠTĚPÁN WOLDE, generální ředitel Stanice O, a.s.
V čem tkví kouzlo, kterým televize dokáže spojovat diváky všech věkových kategorií?
Jsou to především společné emoce teď a tady. Ať už jde o emoce vyvolané příběhem, sportovním výkonem, aktuální zprávou nebo dojemným songem. A ať už společně a teď a tady platí reálně nebo virtuálně.
Televizní obrazovka prostě dokáže prodávat. Rychle, efektivně a v masovém měřítku. Existuje řada vysvětlení a studií, proč tomu tak je. Všechny mají svou pravdu. A já jsem přesvědčený, že navíc existuje nějaké speciální kouzlo, které velká obrazovka na lidské bytosti již po léta má.
Jaký přínos dokáže z Vaši praktické zkušenosti televizní obrazovka generovat při spojení s TV reklamou?
Televizní obrazovka prostě dokáže prodávat. Rychle, efektivně a v masovém měřítku. Existuje řada vysvětlení a studií, proč tomu tak je. Všechny mají svou pravdu. A já jsem přesvědčený, že navíc existuje nějaké speciální kouzlo, které velká obrazovka na lidské bytosti již po léta má.
Jaká Jaké formáty jsou v programu televize Óčko ty, které dokáží spojit několik generací diváků v jeden moment?
Naším klíčovým formátem je hudba. A asi neznám lepší pojivo mezi lidmi a generacemi, než je hudba. Naše stanice ÓČKO STAR, s největšími hity od osmdesátých let do současnosti byla původně koncipována pro diváka ve věku nad 35 let. Reálně se u jejího vysílání schází hned několik generací. A například při pořadu JUKEBOX MEJDAN jsou dokonce ochotny vystupovat přímo na obrazovce se svými přáními a komentáři prostřednictvím sociálních sítí.
SOUVISEJÍCÍ POJMY
PŘEDCHOZÍ TÉMATA MĚSÍCE
Přečtěte si k tématu
STUDIE USA: CO NÁS SPORT MŮŽE NAUČIT O SPOLEČNÉM SLEDOVÁNÍ V TELEVIZI
17. 2. 2025Super Bowl, v USA známý také jako „Big Game“, je obvykle jedním z nejsledovanějších televizních momentů. Ve skutečnosti měl v roce 2024 Super Bowl LVIII, v němž se utkaly týmy Kansas City Chiefs a San Francisco 49ers, největší televizní sledovanost u přenosu vysílaného jednou televizní sítí. Je to také sportovní událost, kterou diváci často sledují… Pokračovat ve čtení TÉMA MĚSÍCE: TELEVIZE SPOJUJE
KLÍČOVÉ ÚKOLY TELEVIZNÍHO ODVĚTVÍ A ZNAČEK SPOČÍVAJÍ V PODPOŘE DEMOKRACIE A DODRŽOVÁNÍ HODNOT
17. 2. 2025V rámci webináře egta Online Talk s názvem Reklama v době gigantů: Ochrana značky, podpora demokracie, se diskutovalo o tom jak může televizní průmysl přispět k bezpečné mediální sféře a jakým způsobem mohou vydavatelé televizních programů a značky správně nastavit odpovědnou reklamu. O chvíle před kamerou se podělili Martin Andree, profesor mediálních věd na Univerzitě… Pokračovat ve čtení TÉMA MĚSÍCE: TELEVIZE SPOJUJE
ŠÍPKOVÁ RŮŽENKA JAKO HVĚZDA REKLAMNÍCH SPOTŮ ANEB ČESKÉ TELEVIZNÍ REKLAMY INSPIROVANÉ POHÁDKAMI
20. 12. 2024Televizní reklama inspirovaná pohádkou je trefou do černého což potvrzuje i opakované využívání pohádkových motivů značkami, které už v rámci svých kampaní někdy po pohádce sáhly. Základní pohádkové motivy jsou srozumitelné a nabízejí široký prostor pro kreativitu. Reklamy využívající pohádkových motivů a postav jsou navíc vhodné pro všechny generace.
STUDIE: 4 SÍLY, KTERÉ OVLIVŇUJÍ DOPAD REKLAMNÍ KREATIVY
8. 12. 2024Podle nového výzkumu patří mezi hlavní faktory, které ovlivňují kreativní dopad reklamy, spojení s lidmi, dynamické vizuální prvky a úspěšné propojení značky a produktu. Studii zveřejnila technologická společnost Meta, která vlastní Facebook a Instagram, a také poskytovatel analytických služeb CreativeX a výzkumná společnost Kantar. Proč je efektivita kreativy důležitá Ukázalo se, že kreativita je rozhodujícím… Pokračovat ve čtení TÉMA MĚSÍCE: TELEVIZE SPOJUJE
KDO NEJVÍC VYSEDÁVÁ PŘED TELKOU (NEJEN) O VÁNOCÍCH? BOOMLAB ZNÁ ODPOVĚĎ
5. 12. 2024Televizní reklama stojí pořádný balík. Až moc velký na to, abyste stříleli do tmy. Rozsvítit vám pomůžou relevantní data z marketingové laboratoře BoomLab. Zjistíte, kdo přesně na gauči před telkou vysedává nejen o Vánocích a jak ho drahými, ale pořád megaúčinnými TV spoty zasáhnout. Bez televize vydrží jen málo z nás Denně sleduje televizi půlka… Pokračovat ve čtení TÉMA MĚSÍCE: TELEVIZE SPOJUJE
TELEVIZE SLAVÍ SVŮJ DEN. I V ROCE 2024 ZŮSTÁVÁ SPOLEHLIVÝM SPOLEČNÍKEM A PRŮVODCEM ŽIVOTEM MODERNÍHO ČLOVĚKA
21. 11. 2024Každý rok 21. listopadu slavíme Světový den televize, který připomíná nezastupitelnou roli tohoto média v našem životě. Jak televize i dnes formuje naši společnost a proč je důležité si její význam připomínat?
STUDIE NĚMECKO: LINEÁRNÍ TELEVIZE JE U DIVÁKŮ STÁLE OBLÍBENÁ
3. 11. 2024Lineární televize je zjevně – navzdory silné konkurenci streamovacích platforem – odolnější, než se očekávalo. Podle průzkumu se za poslední tři roky snížilo její využívání jen mírně. Zato trh streamovacích služeb je zřejmě nasycen. Navzdory široké nabídce streamovacích platforem neztrácí tradiční televize u diváků nijak na oblibě. Podle studie Consumer Survey 2024 poradenské společnosti Deloitte… Pokračovat ve čtení TÉMA MĚSÍCE: TELEVIZE SPOJUJE
STUDIE USA A EU: ŽIVÉ VYSÍLÁNÍ PREFERUJE 40 % TELEVIZNÍCH DIVÁKŮ
18. 6. 2024Podle nového průzkumu společnosti Nevion překonává živý obsah generační rozdíly a poráží pořady na vyžádání a plánované pořady. Nový průzkum poukazuje na rostoucí význam živých přenosů, zejména těch sportovních. Ukazuje, že živé přenosy jsou preferovaným typem vysílaného obsahu pro 40 % televizních diváků na celém světě a jsou oblíbenější než jakýkoli jiný typ programu. Průzkumu… Pokračovat ve čtení TÉMA MĚSÍCE: TELEVIZE SPOJUJE
STUDIE ZJISTILA, ŽE LINEÁRNÍ TELEVIZE VEDE K VYŠŠÍMU ZAPOJENÍ DIVÁKŮ NEŽ STREAMOVÁNÍ
9. 6. 2024Lineární televize vede k vyššímu zapojení diváků než streamování, zjistila studie Wayne Friedman. Studie zkoumala vyhledávání značek restaurací s rychlým občerstvením jako reakci na televizní reklamu. Závěrem je, že u těchto typů služeb je reakce spotřebitelů mnohem vyšší, pokud reklama běží v lineární televizi, a nikoli na streamovací platformě. Podle společnosti EDO Ad EnGage je… Pokračovat ve čtení TÉMA MĚSÍCE: TELEVIZE SPOJUJE
ŽIVÉ SPORTOVNÍ PŘENOSY PŘITAHUJÍ MILIONY DIVÁKŮ PO CELÉM SVĚTĚ. CELOSVĚTOVĚ OBLÍBENÝ HOKEJ PŘEDSTAVUJE ÚŽASNOU PŘÍLEŽITOST K REKLAMĚ
23. 5. 2024Reklama na sportovních televizních kanálech nebo u příležitosti klíčových událostí umožňuje firmám naservírovat značku obrovskému množství diváků jako na stříbrném podnose. Inzerenti mají navíc jistotu, že reklamní spoty uvidí diváci, kteří nadšeně a s maximálním zaujetím sledují obsah, což snižuje pravděpodobnost přeskočení nebo ignorování reklam. Sociální identita Sportovní fanoušci jsou vysoce angažovaní diváci – a… Pokračovat ve čtení TÉMA MĚSÍCE: TELEVIZE SPOJUJE
ČEŠI MAJÍ HOKEJ VE SVÉ DNA. HOKEJOVÉ ZÁPASY SLEDUJÍ MILIONY LIDÍ, INZERENTI MAJÍ ŽNĚ
16. 5. 2024Zlatým hřebem sledovanosti sportovních přenosů je tradičně květen, kdy vrcholí většina sportovních soutěží. Týdenní doba sledování sportovního obsahu v televizi se v tomto období zvyšuje až čtyřikrát. A protože sportovní přenosy fanoušci sledují většinou živě, reklama snadno upoutá pozornost. Ani na ScreenVoice nesmí chybět výběr reklam s hokejovou tématikou.
JAK ZVÝŠIT MÍRU ZAPOJENÍ A PROHLOUBIT VZTAHY SE SPOTŘEBITELI
7. 5. 2024Dobrý marketing je především o spotřebiteli. Pokud není zaměřen na skutečné lidi, tak – upřímně – pro koho tedy je? Orientace na spotřebitele se sice může zdát jako samozřejmost a něco, co je věcí zdravého rozumu, ale opravdu porozumět své spotřebitelské základně a tomu, jak se toto publikum bude měnit a vyvíjet, není vůbec snadné.… Pokračovat ve čtení TÉMA MĚSÍCE: TELEVIZE SPOJUJE