Projekt Screen Encounters with Britain zkoumal, jak streamovací služby, jako je Netflix a Prime Video, ovlivňují způsob, jakým mladí evropští diváci vyhledávají a konzumují britská média. Projekt probíhal od dubna 2022 do ledna 2025 a zaměřil se na diváky ve věku 16-34 let ve čtyřech zemích: Dánsku, Německu, Itálii a Nizozemsku.
Ve dvou zemích, v Nizozemsku a Dánsku, vyšel britský humor jako hlavní důvod (70 %, resp. 68 %) pro sledování britských pořadů a filmů. V Německu se umístil na druhém místě (64 %) jako důvod pro sledování britského obsahu. Naopak v Itálii bylo hlavním důvodem pro sledování britských pořadů učení se anglickému jazyku.
Zpráva uvádí, že mladí Evropané mají rádi širokou škálu britských pořadů, od komediálních dramat, jako jsou Sex Education, Fleabag, Skins a After Life, sitcomů, jako jsou Derry Girls, a mockumentů, jako je Cunk on Earth, až po stand-up a klasiku, jako jsou Monty Python a Mr Bean.
Jeanette Steemersová, profesorka kultury, médií a kreativních průmyslů, uvedla: "V rámci projektu se uskutečnilo několik akcí: "Snadné sledování v angličtině" a "britský humor" jsou hlavními důvody pro výběr britských pořadů. Představa, že se humor kvůli kulturním rozdílům špatně přenáší, u mnoha mladých diváků neplatí. Ti, kteří ovládají angličtinu, oceňují na britských obrazovkách právě zejména humor. Mladí diváci, podněcovaní sociálními médii, touží po humoru a stále častěji se dívají s originální anglicky mluvenou zvukovou stopou, aby 'pochopili vtip'."
Zpráva rovněž zjistila, že smysl pro humor je ve Spojeném království vnímán jako lepší než americký, přestože americký obsah byl ve všech čtyřech zemích nejsledovanější.
"Ve všech zemích panovala širší shoda v tom, že britský humor je lepší než americký. Mnozí označili americký humor za 'základnější' a 'zjednodušený', 'méně jemný' a méně 'inteligentní' než humor britský,"
autoři poznamenali.
Výzkum také odhalil, jak jsou v dnešní době příspěvky na sociálních sítích založené na humoru klíčové pro šíření informací a napomáhání objevování britských pořadů. To platí zejména pro mládež ve věku 16 až 19 let, kterou k výklenkovým pořadům, jako je severoirský sitcom Derry Girls nebo mockumentary Cunk on Earth, přitahují memy vytvořené uživateli, které vyvolávají rozruch.
Zatímco pro osoby ve věku 20 až 34 let zůstávají nejdůležitějším zdrojem objevování pořadů doporučení streamovacích služeb, u osob ve věku 16 až 19 let vedou klipy ze sociálních médií, zejména z TikToku, přičemž mnoho respondentů uvedlo, že více důvěřují pokročilým algoritmům YouTube a TikToku než doporučením streamovacích platforem.
Nejčastěji zmiňovanými britskými televizními pořady jsou Sherlock, Sex Education a The Crown. Nejčastěji zmiňovaným a zapamatovatelným britským televizním pořadem byl seriál BBC Sherlock s Benedictem Cumberbatchem a Martinem Freemanem v hlavních rolích. V první pětce následovaly seriály Sex Education, The Crown, Peaky Blinders a Doctor Who. Americká produkce Bridgerton byla často nesprávně označována za britskou, protože se odehrávala ve Velké Británii a měla britské herce. The Office byl sice známý, ale z rozhovorů vyplynulo, že lidé viděli hlavně jeho americkou verzi.
Zdroj: broadbandtvnews.com