Zdroj: Getty Images
AKTUALITY KRÁTKÁ ZPRÁVA VÝZKUM

STREAMINGOVÝ TRH ČEKAJÍ ZMĚNY, PŘEDPLATNÉ POROSTE POMALEJI NEŽ REKLAMA

3. 9. 20243. 9. 2024
Pětiletý výhled vývoje výnosů na streamingovém trhu podle PwC naznačuje jen mírné navyšování výnosů z předplatného a naopak dvouciferný růst výnosů z reklamy.

Svět streamování, který je v posledních letech předmětem tolika pozornosti, bude narážet na nové výzvy. Počet lidí, kteří streamují, se sice stále zvyšuje, i když nižším tempem než v předcházejících letech, ale streamovací společnosti mají větší potíže přimět lidi, aby za služby platili více. S rostoucím počtem a rozsahem streamovacích služeb se začala projevovat určitá forma saturace trhu. Globální předplatné video služeb OTT (over-the-top) vzroste v roce 2028 na 2,1 miliardy USD z 1,6 miliardy v roce 2023, což představuje 5,0 % CAGR (složená roční míra růstu). Globální průměrné tržby za předplatné OTT videa se však zvýší jen mírně: z 65,21 USD v roce 2023 na 67,66 USD v roce 2028. Předpokládá to letošní nová zpráva společnost PwC o vývoji mediálního a zábavního průmyslu v letech 2024–2028.

Stagnační efekt už podle PwC nutí přední streamovací firmy, aby změnily své obchodní modely a našly nové zdroje příjmů nad rámec předplatného. Velcí globální hráči (Disney+, Netflix a Amazon Prime Video) už proto zavedli „hybridní předplatné“, v rámci kterého diváci odsledují určité množství reklamy. Zavedení varianty sledování s reklamou je často doprovázeno dalšími opatřeními ke zvýšení příjmů. K nimi patří omezení sdílení hesel nebo investice do dalšího obsahu, jako jsou např. živé přenosy sportovních událostí. Za cíl mají přilákat předplatitele i inzerenty.

PwC proto předpokládá, že růst příjmů z předplatného (SVOD) se ustálí, a že naopak celosvětové příjmy z reklamy VOD (AVOD) do roku 2028 i nadále porostou dvouciferným tempem (CAGR ve výši 14,1 %). Do roku 2028 bude reklama tvořit asi 28 % celosvětových příjmů ze streamování, což je nárůst z 20 % oproti roku 2023.

Vývoj výnosů ze streamování do roku 2028: předplatné (SVOD), reklama (AVOD) a transakční model (TVOD); Zdroj: PwC




Proměna obchodního modelu v rámci OTT služeb také zahrnuje konsolidační aktivity. Na vyspělých trzích se provozovatelé vrací k balíčkování a hlavní hráči obnovují typy nabídek známých z kabelového vysílání. V USA se Disney a Warner Bros. Discovery (WBD) spojily, aby nabídly balíček ve složení Disney+,Hulu, Max, a Disney, WBD a Fox Corp. uvedly „živý sportovní balíček” s názvem Venu Sports. Comcast zase nabízí svým televizním a širokopásmovým zákazníkům službu s názvem StreamSaver, která spojuje Peacock, Netflix a Apple TV+.

Zdroj: mediaguru.cz

Načítání dalších...