"Někteří komentátoři říkají, že 'televize je YouTube'," poznamenal vedoucí výzkumu společnosti Thinkbox Anthony Jones. "Ve Spojeném království tomu tak není. V USA možná ano, ale ve Spojeném království ne."
Podle lednových údajů společnosti Nielsen se YouTube podílí na celkové sledovanosti televize v USA vyššími 11 %, což je nejvíce ze všech streamovacích služeb. Předpokládá se, že do roku 2026 bude YouTube TV, over-the-top streamovací služba YouTube, nejvýznamnějším distributorem placené televize na tomto trhu. Podle Jonese má však YouTube ve Velké Británii ještě nějakou cestu k tomu, aby dohnala svou popularitu v USA. Poznamenal, že YouTube je populárnější ve věkové skupině 16-34 let; 17 % času sledování této kohorty na televizním přijímači připadá na YouTube ve srovnání se 43 % času sledování televizního vysílání.
"Panuje představa, že YouTube je výrazně větší, než ve skutečnosti je."
dodal.
Mluvčí YouTube sdělil serveru The Media Leader, že YouTube nemá přímou integraci s Barbem, což znamená, že existují "omezení jejich metodiky, která v současné době nesplňují naše zásady pro komplexní a srovnatelné měření napříč médii".
Pokračovali: "V souvislosti s tím, že se jedná o metodu měření, která je v rozporu s pravidly pro měření YouTube, je třeba uvést, že se jedná o metodu, která je v rozporu s pravidly pro měření YouTube: "Ve Velké Británii máme integraci s Ipsos Iris, která poskytuje přesné zprávy o sledovanosti YouTube, a spolupracujeme také s třetími stranami včetně společností Nielsen a AudienceProject. V květnu 2024 společnost Ipsos zjistila, že 46 milionů lidí ve Velké Británii starších 18 let sleduje YouTube, včetně těch, kteří stráví 35 minut denně sledováním YouTube na připojené televizi."
Zkreslená sledovanost
Podle prosincových údajů Barb tvořil nejsilnější kvartil diváků YouTube na televizních přijímačích 87 % celkového času sledování této platformy - což odpovídá jedné hodině a 47 minutám denního sledování. Pro srovnání, zbylé tři čtvrtiny diváků YouTube se na celkovém čase sledování podílely pouhými 13 %, což odpovídá pouhým pěti minutám denně.
Tím se liší od sledovanosti televizních stanic, která není tak dramaticky vychýlena směrem k silným divákům, a proto dosahuje většího rozšíření sledovanosti, zdůraznil Jones. U komerčních vysílatelů tvoří horní kvartil sledovanosti televizních přijímačů 68 % celkového času sledování (neboli pět hodin a 34 minut denně).

Jak vysvětlil Jones: "Nejsilnějších 25 % diváků YouTube tvoří téměř 90 % sledování YouTube. Zbylých 75 % populace sleduje YouTube v průměru jen pět minut denně.
"Spotřeba YouTube je velmi, velmi, velmi zkreslená. Jo, je tam spousta hodin. Ale jen relativně omezený dosah. Televize je méně zkreslená."
YouTube není sám, kdo má relativně menší počet vysoce loajálních spotřebitelů ve srovnání s britskými komerčními vysílacími společnostmi a BBC. Netflix a Disney mají také podobně skromný dosah, přesto však přitahují vysokou průměrnou dobu sledování.
Jones vyzdvihl Twitch jako příklad tohoto jevu. "Pokud vím, existuje kohorta šestnácti- až dvacetiletých chlapců, kteří jsou chirurgicky připoutáni k Twitchi na televizoru," zažertoval.

Poznamenal však, že streamovací služby se při rozdělení dosahu a hodin sledování pro kohortu 16-34 let "pohybují mnohem blíže komerčním televizím", a to vzhledem k jejich větší popularitě mezi generací Z a mileniály.
Zadavatelům reklamy nabídlo spuštění streamovacích úrovní podporovaných reklamou v posledních dvou letech více příležitostí, jak oslovit toto mladší publikum. Podle údajů společnosti Barb vzrostl podíl sledovanosti podporované reklamou za poslední rok z 39 % na 49 %.
Jones nicméně poznamenal, že i když mladší kohorty přijímají streamování, televize zaznamenává "obrovskou stabilitu v celkové sledovanosti", přičemž spotřebitelé "sledují stále stejné programy" jako před deseti lety a v "přiměřeně podobném" počtu.
"Jen se na ně dívají jinými způsoby," řekl Jones.
O YouTube řekl na závěr: "YouTube na televizoru roste, ale stále je relativně malý."
Zdroj: uk.themedialeader.com