NETFLIX SI NAVZDORY KONKURENCI UDRŽUJE DOMINANTNÍ POSTAVENÍ MEZI STREAMOVACÍMI SLUŽBAMI
3. 1. 20223. 1. 2022Koncem roku 2019 odstartovaly služby Disney+ a Apple TV - rychle je následovaly HBO Max společnosti WarnerMedia, Peacock společnosti NBCUniversal, Paramount+ společnosti ViacomCBS a Discovery+ kanálu Discovery. Vrhly se bezhlavě do světa prémiových streamovacích služeb, aby se utkaly s Netflixem, Amazonem Prime, YouTubem a dalšími účastníky tohoto digitálního trhu. V té době se mnozí domnívali, že dojde k radikálním změnám - a že Netflix, Amazon a ostatní začnou mít vážné problémy.
Jak jsme na tom dnes, o dva roky později? Netflix, Amazon, YouTube atd. nadále přežívají a prosperují, a to i včetně poměrně pozdě nastupující digitálně zaměřené Apple TV+. Jistě, Netflix měl v roce 2021 několik zádrhelů poté, co se počáteční nárůst předplatitelů z pandemie zpomalil. Ale on i další společnosti, které se nezaměřují na televizi, nadále rostou na mnoha frontách - nejen díky rozšířené televizní a filmové produkci, Netflix se teď vrhá i do videoher. Zároveň se poněkud pomaleji přepočítává, jakou rychlostí by mohl růst kanál Disney+ společnosti Walt Disney. Mohlo by jít totiž o pomalejší vzestupný trend. Vezměme také v úvahu, že HBO Max sice zpočátku působilo velmi výrazně, ale po oficiálním uzavření dohody Discovery s WarnerMedia by mohlo brzy dojít k jejímu přenastavení.
Ať se na to podíváte z jakéhokoliv úhlu, Netflix jednoznačně vede. Osm z deseti nejsledovanějších streamovaných pořadů na vyžádání (SVOD) měřených společností Nielsen je právě od Netflixu - s jeho původním televizním seriálem Ztraceni ve vesmíru, který v posledním sledovaném týdnu končícím 5. prosince dosáhl 1,2 miliardy zhlédnutých minut. Netflix má také devět z deseti nejsledovanějších pořadů - Cocomelon je na prvním místě se 786 miliony minut, Seinfeld potom na druhém místě s 592 miliony minut. V poněkud konkurenčnější kategorii původních programů SVOD má Netflix stále sedm z deseti nejsledovanějších pořadů; Disney+ má dva a Amazon Prime Video jeden. Dokonce i u filmů SVOD - tedy na místě, kde se očekávalo, že tradiční televizní/filmové společnosti zazáří o něco více - obsadily filmy Netflixu šest z deseti pozic, přičemž na prvním místě je Síla psa se 470 miliony.
Odcházející generální ředitel společnosti Disney Bob Iger naznačil, že zejména Disney - a každý, kdo má zájem o to porazit Netflix - musí výrazně expandovat - rychle.
Discovery si to možná uvědomilo jako první. Očekávejte však, že ostatní budou brzy zvažovat akvizice nebo konsolidaci, aby udrželi krok v tom akčním a rychlém závodu.
Zdroj: mediapost.com