Televize na mezinárodních trzích úspěšně oživují zábavní pořady z minulosti. Daří se také fyzicky náročným soutěžím nebo reality show s celebritami. Ve streamingu skóruje queer seznamka. Přinášíme přehled klíčových mezinárodních formátů v segmentu reality a zábavy (Reality & Entertainment) za listopad a prosinec 2021. Přehled formátů z různých zemí lze shlédnout ve slideshow zde.
Ninja Warrior hitem regionu
Na podzim se na více trzích opět dařilo formátu Ninja Warrior. Jde o produkčně náročnější projekt vyžadující velké studio. V show soutěží fyzicky zdatní jednotlivci, kteří zdolávají trať plnou překážek. Formát japonské TBS u nás distribuuje Eccholine. Dostal několik spin-offů – celebritní verzi, souboje týmů nebo dětskou verzi. V Česku a na Slovensku zatím adaptován nebyl, diváci mohou znát jeho zahraniční verze jako Ninja Faktor.
V našem regionu vysílá vlastní Ninja Warriora maďarská TV2. Třetí série běžela v říjnu a listopadu vždy v pondělí až pátek od 20:00 do 22:30. V silné konkurenci dosáhla průměrný tržní podíl 10,8 % ve skupině 18-59 podle dat Nielsenu. Celodenní průměry TV2 dosáhly v daných týdnech 9,5 %.
V Polsku vysílá lokální verzi stanice Polsat, na podzim nasadila 4. sérii na úterní prime-time. Podle Wirtualnemedia.pl dosáhla podíl 10,5 % ve skupině 18-49, což bylo dva procentní body nad běžnými výkony Polsatu v úvodu podzimní sezóny. Pátá série Ninja Warriora je již připravena.
V Německu nabízí show Ninja Warrior komerční lídr RTL od roku 2016 a dobře s ním zasahuje mladší věkové skupiny. Finále páté série zaznamenalo podíl 16,2 % ve skupině 14-49, přičemž průměr stanice byl v prosinci jenom jednociferný. Vítězem se stal cirkusový akrobat René Casselly.
Návrat po 18 letech
Klasická game show Let’s Make a Deal (Geh aufs Ganze!) za 30 let na německém trhu měnila vysílatele i programová okna – vyzkoušela si nasazování od denního accessu po týdenní prime-time. Nyní ji po 18leté přestávce vrátila stanice Sat.1 a vybrala si páteční večer, kde konkurenční RTL sbírá úspěchy s Ninja Warriorem. Let’s Make a Deal obstálo: tři epizody měly v komerční skupině 14-49 průměrní share 13,6 % podle AGF/GfK. Problémem byl výraznější pokles po silném startu: zatímco první epizoda dosáhla share 17 %, druhá klesla na 14,6 % a třetí na 9,3 %. Pro Sat.1, zvyklou koncem roku na výkony kolem 7,4 %, to ovšem pokaždé znamenalo nadprůměr a vylepšení staničních čísel. Sat.1 již potvrdila nové epizody na rok 2022.
Let’s Make a Deal je game show založená na strategii a náhodě místo vědomostí. Moderátor nabízí soutěžícím z řad obecenstva např. neznámou výhru. Ta může být výrazně hodnotnější, nebo také mnohem horší než výhra, kterou mají v danou chvíli již jistou. Až když se rozhodnou, zjistí, jestli udělali správně.
Formát čerstvě změnil distributora. Práva na všechny trhy kromě USA, Kanady a Německa převzala Can’t Stop Media.
Trend návratu k osvědčeným televizním značkám je dlouhodobý. V posledních měsících se na této vlně svezla např. maďarská komerční stanice TV2, které oživila výpravní seznamku The Bachelor (A Nagy Ő) po 17leté přestávce. Německá ZDF přinesla jako jednorázový event velkou sobotní show Wanna Bet? (Wetten, dass..?) a dosáhla mimořádně vysoký, 50,2% podíl v komerční cílové skupině 14-49 (zdroj: AGF/Gf). ProSieben zase oživil někdejší denní late-night show Stefana Raaba TV total s novým moderátorem jako týdeník v hlavním slotu o 20:15. I když podle webu dwdl.de sledovanost postupně klesala, držela se v solidním nadprůměru.
Opět celebrity
O úspěchu celebritních reality formátů jsme informovali již v analýze září a října. Ale nejenom Power Couple je v tomto žánru úspěšný. Mezi osvědčené hity patří také I'm a Celebrity... Get Me Out of Here! distributora ITV Studios. V této show tucet celebrit opustí pohodlí domova, vycestuje do drsné džungle a bojuje o vítězství. Důležité je zapojení diváků – ti hlasují a rozhodují o tom, kteří prominenti budou čelit drsným výzvám a kteří soutěž opustí.
Faktor živého vysílání a natáčení v exotických lokalitách několik časových pásem od Evropy dělají z I'm a Celebrity... Get Me Out of Here! nákladný projekt. Koronavirus však v tomto případě pomohl a například natáčení britské verze se přesunulo z Austrálie do Walesu a z džungle na zámek.
Formát byl adaptován v desítkách zemí. Výrazné nadprůměry sledovanosti dosahuje již několik let v Německu na stanici RTL, kde se vysílá jako event začátkem roku a pokračovat bude také v lednu 2022. Britský originál je zase hitem ITV a v listopadu-prosinci se zařadil mezi top 3 nejsledovanější R&E show spolu se Strictly Come Dancing (StarDance) a The Great British Bake Off (Peče celá země).
Queer seznamka
Ve streamovacích službách se daří dating reality show Finding Prince Charming společnosti ViacomCBS. Jde o LGBTQIA+ seznamku, ve které skupina soutěžících usiluje o srdce jediného člověka. Tráví čas pod jednou střechou, snaží se vyhnout vyřazení ze show, vyniknout nad „rivaly” v lásce, prožít romantiku a na konci najít vztah.
Show vznikla v Americe pro kabelové stanice Logo a VH1, oblíbili si ji ovšem tvůrci programu streamovacích služeb. V Dánsku jí adaptoval Discovery+, v Nizozemsku Videoland.
V Německu vzniká lokální Prince Charming pro streamovací platformu TV Now, rebrandovanou na RTL+, a až sekundárně s časovým odstupem ji vysílá lineární stanice Vox. Přesná data ze streamingu chybějí, ovšem RTL+ deklaruje spokojenost a uvádí, že třetí řada byla nejúspěšnější a zaznamenala 30% nárůst sledovanosti oproti druhé. Již ohlásila další řadu.
V Německu kromě klasické verzi s gay muži uvedli také ženský spin-off Princess Charming.
Queer seznamku Prince Charming nově přinesla též polská VOD služba Player z rodiny Discovery. Wirtualnemedia.pl uvádí, že výsledky předčily očekávaní televizní skupiny a ta pořad operativně zařadila také na lineární stanici TTV do slotu od 22:30. V lineárním vysílání dosahoval podíly na úrovni staničních průměrů – 3,25 % ve skupině 16-49.
Nové formáty
Co nás čeká ve formátech v nejbližším období? Po úspěchu soutěží pro pekaře v čele s The Great British Bake Off se „peče” také u distributora Can’t Stop Media: jeho formát My Cake is the Nation’s Best podle C21Media obnovili ve Francii a objednali si také v Německu a Itálii.
Hlavní francouzský komerční vysílatel TF1 si podle TBI objednal prime-timovou pěveckou show Blind Duets od turecké společnosti Global Agency. V ní profesionálové zpívají duety s talentovanými amatéry, kteří ovšem zpočátku zůstávají v utajení. Konkurenční formát The Secret Song ohlásil další prodeje.
Americká NBC si z late-night show Jimmyho Fallona vybrala element That's My Jam a vytvořila z něj samostatný hudební game show formát. K dispozici jsou první nejednoznačná data sledovanosti a také první prodej do zahraničí – vlastní verzi podle C21Media ohlásila TF1 ve Francii.
Zdroj: mediaguru.cz