V aktuální podzimní televizní sezóně ve světě nadále dominuje zábavní formát The Masked Singer (Zlatá maska). Patří k nejsledovanějším na důležitých trzích – v USA, Německu nebo Nizozemsku. S čím dalším uspěli zahraniční vysílatelé v žánru reality a entertainment? Přinášíme přehled klíčových formátů v segmentu reality a zábavy (Reality & Entertainment, zkráceně R&E) za září a říjen 2021. Studie je ke stažení zde.
Soutěž fanoušků vláčků
Po vlně pěveckých soutěží se v zahraničí daří také talentovým soutěžím zaměřeným na užší, specifické dovednosti. Nizozemská veřejnoprávní televize NPO1 sáhla na podzim po formátu The Great Model Railway Challenge, ve kterém své schopnosti ukazují nadšenci do železničních modelů. Ti soutěží proti sobě a jednotlivé tematicky zaměřené epizody prověřují jejich zručnosti a kreativitu. Finální modely hodnotí porota.
Za formátem The Great Model Railway Challenge nestojí velký distributor typu Fremantle nebo Banijay, ale londýnský Knickerbockerglory, jehož marketingové investice a viditelnost jsou na televizních veletrzích menší. „Vláčkový” formát se v Británii vysílal na stanici Channel 5.
Nizozemský veřejnoprávní vysílatel ho adaptoval a teď na podzim nasadil do prime-time na hlavní kanál NPO1. Lokální verze „De Grote Kleine Treinencompetitie”(celé epizody zde) obsadila středeční slot o 20:30-21:30, ve kterém zvítězila. Za první tři týdny zaznamenala průměrný rating 7,4 a tržní podíl 23,4% ve skupině 6+ podle dat SKO, čímž o dva body překonala aktuální sezónní staniční benchmark. Nedosáhla na něj jen ve čtvrtém týdnu, kdy čelila silnému fotbalovému přenosu Borussia Dortmund - Ajax Amsterdam na RTL7.
Lokální celebrity baví Německo
V Česku a na Slovensku zatím nevyzkoušený, ale mezinárodně dobře prodávaný formát Power Couple distribuuje společnost Dori Media. Adaptovala ho ve 14 zemích, nejnověji v Itálii. Jde o soutěžní reality show se zamilovanými páry. Sílu jejich vztahu prověří pobyt ve vile, kde několik týdnů soupeří s ostatními dvojicemi, sázejí na svou lásku a bojují o finanční výhru.
Německá komerční jednička RTL vysílá lokální celebritní verzi „Das Sommerhaus der Stars – Kampf der Promipaare” od roku 2016. Show dlouhodobě nasazovala jednou týdně, nedávno však změnila strategii a zkusila to až třikrát týdně ve 20:15. Výkony předchozích roků nezopakovala, ovšem rozšířením na více dní v říjnu Power Couple výrazně pomohl stanici stabilizovat klíčové sloty. Podle dat AGF/GfK dosáhla 6. série průměrný tržní podíl 13,9% ve skupině 14-49, přičemž říjnový výkon RTL byl 9,6 %. Ve skupině 15-59, na kterou stanice primárně cílí, měl pořad rovněž nadprůměrných 10,5 %. RTL si pochvaluje také digitální zásah a uvádí, že show přes všechny kanály zasáhla 21 milionů Němců, což je více než čtvrtina populace. Na rok 2022 již ohlásila pokračování.
Formátu Power Couple se daří také v Maďarsku, kde RTL Klub aktuálně vysílá 5. sérii každý pracovní den od 21:00 do 22:45. Lokální celebritní „Nyerő Páros – Mit bír el a szerelem?” dosáhl za první dva týdny průměrný rating 8,0 a share 22,8% ve 18-49 podle dat stanice a agentury Nielsen. Podíly RTL Klub jsou přitom dlouhodobě celodenně jednociferné a v prime-time se pohybují mezi 11-15 %.
Oblíbené spin-offy
Dalším trendem jsou spin-offy etablovaných formátů. Již několik jich dostal The Voice, známý také z našeho trhu. V Rusku patří The Voice momentálně k nejsledovanějším zábavním formátům a stanice Channel One na podzim odvysílala také The Voice Senior (ITV Studios) s pěveckými talenty nad 60 let. Seniorský spin-off si nejnověji objednali také ve Finsku. Vysílatel Nelonen si kromě klasického The Voice již vyzkoušel také dětskou verzi The Voice Kids a The Voice All Stars, ve které dostávají šanci soutěžící z předchozích sérií. Nejnovějším spin-offem je The Voice Generations s účastníky z různých generací. Distributor ohlásil první adaptace v Austrálii a Litvě.
Maďarská TV2 dosahuje nadprůměrné výsledky se show Your Face Sounds Familiar (Banijay Rights), známou u nás jako Tvoje tvář má známý hlas. Přidala k ní několik spin-offů; ten aktuální, lokálně vysílán pod titulem „Sztarban sztar leszek!”, se posunul do roviny talentové show. Místo celebrit v něm soutěží běžní lidé, součástí jsou také castingové epizody. V nedělním prime-time dosahoval v září a říjnu průměrně share 25,1 % v 18-59 podle dat stanice a Nielsenu. Show vysoce převyšuje běžné výkony TV2, které jsou tuto sezónu 10,3 % celodenně a 13,5 % v prime-time.
V Americe se zase daří spin-offu The Bachelor (Nevěsta pro milionáře). Verze The Bachelorette, kde si „ženicha" hledá svobodná žena, se vysílá od roku 2003. Dating reality formát společnosti Warner Bros. dostal i několik dalších spin-offů.
Jednoduchá show s hvězdami
Vysílatele se také rádi vracejí k ověřeným značkám. Takovou je ve Velké Británii Blankety Blank – jednoduchá komediální soutěžní show s celebritami, které vtipně doplňují prázdné místa ve větách. V Británii se s přestávkami vysílá od konce 70. let. Na Vánoce minulého roku se k ní po delší pauze vrátila BBC One. Sváteční speciál byl divácky úspěšný a stanice si následně objednala celou sérii pro stávající podzim. Ta patří aktuálně k nejsledovanějším pořadům BBC s maximem téměř 5,9 mil. diváků (live+7, zdroj: BARB).
Show vzniká podle klasického amerického formátu Match Game společnosti Fremantle.
Hit ve streamingu
V segmentu videa na vyžádání (VOD) rostou investice do reality a entertainment obsahu. Amazon Prime Video na svých trzích úspěšně recykluje komediální formát LOL: Last One Laughing. Původně japonský námět v rámci skupiny adaptoval v několika zemích, stal se například první lokální produkcí Amazonu v Austrálii.
V Německu na podzim uvedli druhou sérii s výbornými výsledky. Streamovacím platformám přináší nejvíce zhlédnutí hraná tvorba, podle měření Goldmedia VoD-Ratings je ale LOL: Last One Laughing výjimkou. V září a říjnu byl jediným entertainment pořadem v žebříčku top 10 nejstreamovanějšího obsahu v Německu – mezi seriály jako Money Heist a The Walking Dead.
Princip LOL: Last One Laughing je jednoduchý – profesionální komici se pokouší rozesmát soupeře. Ten z nich, který si zachová kamennou tvář nejdéle, vyhrává.
Zdroj: mediaguru.cz