Díváme se o Vánocích více na televizi?
Televize je o Vánocích neuvěřitelně důležitá, je jejich neoddělitelnou součástí. A o Vánocích – vlastně kdykoli, kdy trávíme více času doma (například během lockdownu) – se míra sledování televize vždycky zvýší.
Například v roce 2020 činil průměrný čas strávený sledováním televize na Štědrý den 3 hodiny a 41 minut, což bylo výrazně více než denní průměr za celý rok, který činil 3 hodiny a 12 minut (a to se jednalo o rok, kdy míru sledovanosti zvyšovaly lockdowny).
Změnily se sváteční zvyky diváků?
Sledování televize se v posledních letech proměnilo obecně, takže by bylo trochu zvláštní, kdyby se tyto změny neprojevily i na vánočních svátcích. Máme větší výběr, lepší technologie a sledování televize rozdělujeme mezi streamovací služby a živé vysílání.
Například na Štědrý den sledujeme nahrané pořady, tedy ty, které si v televizním vysílání nahrajeme dopředu, častěji, než kdy dřív: v roce 2020 sledovalo na Štědrý den nahrané pořady na své televizi 14 % lidí, zatímco v roce 2010 to bylo jen 7 %.
Nové údaje společnosti BARB o videu ukazují, že dvě třetiny (67,6 %) času, který trávíme u televize, sledujeme primárně různé televizní stanice (převážně živě vysílání), druhou třetinu potom rozdělujeme mezi sledování služeb SVOD neboli předplaceného videa na vyžádání (14,9 %) a sdílení videí (17,8 %). O Vánocích tedy můžeme očekávat podobný průběh.
Z velké části se však jedná o sledování videí nad rámec sledování klasické televize, nikoli o náhradu televizního vysílání. Na Štědrý den roku 2010 sledovalo televizi 68 % lidí. V roce 2020 to bylo 67 %, takže v průběhu času nedošlo k žádné výrazné změně.
Provozovatelé televizního vysílání však nejsou závislí na tom, jakým způsobem lidé jejich pořady sledují, a přizpůsobili se tak tomu, aby své pořady zpřístupnili lidem jakkoli a kdykoli je chtějí sledovat.
Díváme se o Vánocích více společně?
Ano, díváme. Zatímco naše preference a technologie se mohly změnit, lidé nikoli a naše láska ke společnému sledování televize je významnou součástí Vánoc.
Na Štědrý den ve skutečnosti sleduje televizi společně třikrát více lidí než po zbytek roku. Skupiny tří a více osob, které společně sledují živé televizní vysílání, tvořily na Štědrý den 2020 26 % veškerého sledování televize. Za celý rok to bylo v průměru 8 %.
Lidé společně ale samozřejmě nesledují jen živé televizní vysílání; většina lidí sleduje na svých televizích i předplacené platformy. Je tedy stále pravděpodobnější, že i ty diváci sledují ve společnosti druhých (jen o tom zatím nemáme komplexní údaje).
Scházíme se na Štědrý den všichni u stejných pořadů?
Ano i ne; realita toho, jak se nyní díváme na televizi, se změnila. S tak velkým výběrem máme nyní místo několika málo pořadů, které mají obrovskou sledovanost, více pořadů, které i tak přitahují poměrně velké množství diváků.
Na Štědrý den roku 2010 přilákalo 12 pořadů více než 5 milionů diváků a 28 pořadů přilákalo 1-5 milionů diváků. Na Vánoce roku 2020 přilákalo 7 pořadů více než 5 milionů diváků a 38 pořadů přilákalo 1-5 milionů diváků.
Televize nám stále poskytuje tyto kulturní okamžiky, při nichž se setkáváme. Větší výběr však poskytuje nespočet neméně důležitých okamžiků i pro menší množství diváků. A to platí po celý rok, nejen na Vánoce.
Jak důležité jsou pro provozovatele televizního vysílání příjmy z vánoční reklamy?
V letošním roce byly klíčové všechny příjmy z reklamy – a televizní reklama zaznamenala oživení investic.
Částečně se jedná o krátkodobý odraz od roku 2020. Je to ale také součást dlouhodobějšího trendu, který je způsoben dvěma věcmi: podniky, které fungují jen online, se obracejí k televizi, aby podpořily svůj růst, a zavedení inzerenti znovuobjevují televizní reklamu a zvyšují své investice.
Předvánoční období je pro zákazníky televize klíčovým obdobím roku – zejména pro maloobchodníky, kteří o Vánocích generují velkou část svých příjmů a důvěřují televizi, že jim zajistí obrovskou sledovanost, kterou potřebují k podpoře prodeje.
Očekáváme, že investice do televize ve 4. čtvrtletí byly významné. Pro představu, AA předpovídá, že v roce 2021 bylo na vánoční reklamu vynaloženo 7,9 miliardy liber, což je o miliardu více než v roce 2020 – televize tak zůstává základním kamenem vánoční reklamy. Na některé skvělé vánoční reklamy z letošního roku se podívejte zde.
Veselé Vánoce!
Zdroj: thinkbox.tv